Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Skattedeklarationsfråga

Inlägg 1 av 2

2006-01-23, kl 13:12

username

Medlem
#17478

Inlägg: 16

Skattedeklarationsfråga

Jag har preics startat mitt företag och har inte haft några inkomster, däremot har jag köpt prylar (en förutsättning för att det ska fungera)
Skriver jag 0 under omsättning inom Sverige, Verksamhetslokaler och Exportomsättning?

Men under Moms att betala och få tillbaka...där är jag lite fundersam.

Låt oss säga att jag köpt saker för 10.000 skriver jag det beloppet på "utgående moms 25%" och 0 på resten?

Under moms att betala eller få tillbaka, skriver jag då dom 25%?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-01-23, kl 14:28

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Har du ingen omsättning så skriv bara 0 i rutan för omsättning inom Sverige. Blanda inte in Verksamhetslokal om det ine är så att du är frivilligt skattskyldig för en sådan lokal.
Har du inte omsatt något så har du inte heller något belopp att skriva i rutan för utgående moms 25%, det är momsen på dina utgående fakturor som ska skrivas där. Du ska bara fylla i rutan för ingående avdragsgill moms med det momsbeloppet som gäller för månaden du redovisar, har du köpt saker för 10.000 inkl moms så är det alltså 2000 som ska stå i den rutan. (2500 om beloppet 10.000 är exkl moms). På raden "Moms att betala eller få tillbaka" skriver du summan av utgående moms-ingående moms dvs i ditt fall 0-2000 = 2000. Du ska inte ha något minustecken framför beloppet även om det blir negativt (-2000) utan alltid bara fylla i siffrorna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat