Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Tips på bokföringsprogram

Inlägg 1 av 8

2006-01-23, kl 16:48

forsmandavid

forsmandavid

Inlägg: 8

Tips på bokföringsprogram

Hej,
Vill någon vänlig själ rekommendera ett bra bokföringsprogram för små företag. Skall starta en enskild firma med relativt små transanktioner eftersom det skall drivas på deltid. Funderar på SPCS just nu....

Sedan undrar jag även.....


Ska man ta ut moms på frakt och serviceavgift?
Finns det smidigare arbetssätt med brev/paket än att köpa på sig massa frimärken och frankera varje gång du ska skicka något?
Skall starta en liten enskild firma som säljer via Internet.

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2006-01-23, kl 17:30

username

Ulf
Liljankoski

Inlägg: 5

Har själv startat upp en enskild firma under de senaste månaderna. Testade en hel del bokförings/administrationsprogram innan jag startade, både gratis program och program som kostade.
De program jag framförallt fastnade för var SPCS Administration och BL Administration.
Dessa två program passade mig bra, men BL Administration var lite för dyrt för mig både att köpa bokföringsmodulen och i fall jag skulle bygga ut med ytterligare moduler. Hade det inte varit så dyrt hade jag antagligen valt BL Administration.
När jag tittade på SPCS olika program valde jag mellan SPCS Administration och SPCS Bokföring. Här valde jag SPCS Administration 200 eftersom det bara var några hundralappar dyrare än SPCS Bokföring och Administration gick också att uppgradera till andra Administrations program vid behov (t ex SPCS Administration 500, 1000 mm). Anledningen till att jag valde det uppgraderingsbara programmet är att jag funderar på att i framtiden använda mig av fakturamodulen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2006-01-23, kl 19:21

username

David
Hugoson

Inlägg: 30

Citat:

Ursprungligen postat av:


Ska man ta ut moms på frakt och serviceavgift?
Finns det smidigare arbetssätt med brev/paket än att köpa på sig massa frimärken och frankera varje gång du ska skicka något?
Skall starta en liten enskild firma som säljer via Internet.

Tack på förhand!



Du ska ta ut moms på frakt och serviceavgift.

Skickr du brev finns det lite olika sätt att frankera. Frankostämpling, du frankerar med frankeringsmaskin här finns det två olika taxor, antingen inlämning brevlåda, eller inlämning företagscenter (vilket är billigare). PortoBetalt, inlämning mot faktura, du sätter en stämpel portobetalt på dina brev och lämnar in breven på ett Företagscenter tillsammans med följesedel. Seden finns också VIF-post där du sätter en streckkod på breven och lämnar in dem på Postcenter, då slipper du räkna dem och lämna med följesedel. För alla de här alternativen blir det billigare än vanliga portot.

Skall du skicka paket kan du använda dig av Pacsoft Online, där du skriver ut frakthandlingar och lämnar in paketen mot kredit på postens serviceställe.

Du hittar mer info på www.posten.se eller så kan du ringa posten kundtjänst 020-232220

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2006-01-23, kl 19:46

forsmandavid

forsmandavid

Inlägg: 8

Stort tack till Er båda för svaren!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2006-01-26, kl 09:13

username

Medlem
#37062

Inlägg: 1

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej,
Vill någon vänlig själ rekommendera ett bra bokföringsprogram för små företag. Skall starta en enskild firma med relativt små transanktioner eftersom det skall drivas på deltid. Funderar på SPCS just nu....

Sedan undrar jag även.....


Ska man ta ut moms på frakt och serviceavgift?
Finns det smidigare arbetssätt med brev/paket än att köpa på sig massa frimärken och frankera varje gång du ska skicka något?
Skall starta en liten enskild firma som säljer via Internet.

Tack på förhand!



Jag har testat olika bokföringsprogram, har inte mycket erfarenhet av bokföring men det jag tyckte var enklast att använda är Programbyråns Edison. Fördelen är också att det inte är dyrt. De har olika program beroende på hur avancerat man vill ha det. Man kan beställa en skiva med programmen gratis och prova vilket som passar bäst.
Här finns information. http://www.programbyran.se/prova/default.asp

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2006-01-28, kl 18:06

nook

nook

Inlägg: 5

Hej.

Jag skulle också vilja passa på att fråga om tips på bra och enkla bokföringsprogram.
Jag vill i huvudsak använda det till att underlätta för revisorn inför deklarationen. Dvs föra in fakturor och kvitton och sedan exportera en fil som revisorn kan använda.

Skulle "Edison Bokföring" fixa detta? Verkar ju vara ett ganska pedagogiskt program.

Vad finns det annars för funktioner i bokföringsprogram som kan vara av instresse för en med enskild firma?

mvh :: mattias

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2006-01-31, kl 17:33

username

Hans
Fohrman

Inlägg: 52

Var inne och kollade på Programbyrån och reagerade på att priset kanske inte var så billigt trotts allt.
Den enklaste kostar 990:- plus moms och innehåller då 6 månaders support. Men ett budgetår är ju 12 månader så man kanske måste ha support ett år extra och då kostar det ca 2000:- totalt.

Jämför man med SPCS administration 200 som jag använder så kostade det 1300:- inkl 12 månaders support.

Sedan kan det ju alltid vara bra att kolla vad dom som skall ta hand om/hjälpa till med datan har för program.
Jag har en ekonomisk rådgivare som jag diskuterar med ibland (och gör deklarationen) och han har samma program så då blir det alltid mycket lättare.

Hans F

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2016-11-16, kl 22:15

hakana

hakana

Inlägg: 1

Vad är VIF-post, hittar ingen info på posten?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat