Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Från anställd till att starta eget`?

Inlägg 1 av 5

2006-01-30, kl 13:32

username

Mattias
Andersson

Inlägg: 12

Från anställd till att starta eget`?

Hur bär man sig åt för att inte få den lägsta utbetalningen från starta-eget-bidraget.

Bidraget grundar sig väl på a-kassan, men om jag säger upp mig för att starta eget kommer jag inte få någon a-kassa och då få den lägsta bidragsbiten om jag startar eget.

Måste jag komma överens med min arbetsgivare om att bli uppsagd för att få a-kassa, eller finns det något annat sätt att göra detta på?

Ska man behöva vara arbetslös från starten för att få ett högre bidrag när man startar eget?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-01-30, kl 23:58

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Även om du är arbetslös är det inte säkert att du får något starta egetbidrag. Så sikta inte in dig på det. Var glad att du har arbete.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-01-31, kl 08:32

username

Mattias
Andersson

Inlägg: 12

Självklart.
Men det var ju inte om jag kan få bidrag som frågan gällde. Företaget jag planerar är inte direkt någon liten firma som jag kan driva hemmifrån på kvällarna, så att behålla jobbet under tiden är inte tänkbart.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2006-01-31, kl 15:52

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag uppfattade som att det bara var bidrag som var det intressanta, annars lycka till.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-02-16, kl 14:25

ambasengla

ambasengla

Inlägg: 12

Om du säger upp dig själv från arbetet så får du en lång karens så det bästa är att försöka starta upp ditt egna företag när du är anställd kan vara tufft.
Bidraget som du får grundar sig ju på din årsinkomst och sedan får man 80% + lite förhjöd ersättning dom första hundra dagarna från a-kassan. Bidraget som du får när man blir beviljad starta eget är lika som a-kassan 80%. Det bästa du kan göra är att prata med arbetsförmedlingen där du bor där har dom blanketter för att söka starta eget. Har själv försökt men gav upp hoppas att du får bättre tur.
Lycka till!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat