Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Akta er för Posten!

Inlägg 1 av 5

2006-02-07, kl 11:43

username

Fredrik
Sjöstrand

Inlägg: 4

Akta er för Posten!

På Posten.se hade man under hösten en kampanj där man som småföretagare erbjöds att skicka brev och paket billigare. Vi nappade och fick ett avtal med 10% rabatt på paket. När fakturorna kom så förutsatte vi att det var rätt och tänkte inte mera på det, utan det var av en ren händelse som jag reagerade på den senaste fakturan då ett paket på 7 kg var billigare i frakt än ett 2kg paket.

Efter kontakt med Postens kundtjänst så fick jag veta att alla paket "volymtaxeras", vilket innebär att man tar storleken på paketet gånger 280kg/m3. Därför så tog man betalt 10kg för ett 2kg paket. En genomgång av fakturorna visade att jag istället för 10% rabatt fått betala 30% MER! Säljaren hade ju definitivt inte informerat om detta och det står heller inget i avtalet, utan där bifogas en prislista baserad på kg-pris. Jag fick leta en del på nätet innan jag hittade särskilda villkor för postpaket och först där stod det om "volymtaxering". Efter ytterligare kontakt med kundtjänst där jag undrade varför det var sån skillnad mellan privatkund och företagskund fick jag till svar att det gällde samma regler för båda och att alla paket volymtaxeras. En kontroll hos vårt postombud visade att dom aldrig hört talas om sådana dumheter. Man kan testa detta själv på www.posten.se. Prova att ta fram pris för ett 3kg paket på 50x50x50cm som privatkund respektive avtalskund så får ni se hur sjukt det är.

All förtjänst på de paket vi skickat är nu borta och vi lär aldrig få tillbaka det heller, men man undrar hur mycket pengar stora företag blir lurade på? Så akta er NOGA innan ni använder Posten som partner.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-02-08, kl 18:55

Lirvall

Lirvall

Inlägg: 11

Under förutsättning att du debiterar dina kunder för frakt så är det väl enklast att du också använder volymbaserade priser när det gäller stora viktmässigt lätta paket. Då kan du fortsätta använda ditt avtal med Posten och får faktura i stället för att lägga ut pengar privat.
Använder du PacsoftOnline? Kolla upp det annars, det fungerar bra tycker jag.

Ett tips: Kolla med Bussgods för att skicka paket.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-02-13, kl 19:25

puff__

puff__

Inlägg: 3

Jag förstår inte hur du har kunnat missa detta. Det står klart och tydligt i postens alla avtal, och volymbaserad vikt använder sig alla fraktare av, så det är absolut ingen nyhet. Det är nog snarare din orutin som lyser igenom i detta fall. Kontroll hos postombud som inte vet om detta? Vad snackar du om? Alla och då menar jag alla fraktbolag nyttjar detta räknesätt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2006-02-24, kl 08:18

Curt

Curt

Inlägg: 2

Jag förstår inte heller hur orutinerad du är om du inte förstår detta. Alla och då menar jag ALLA transport bolag använder skrymmevikten i sina taxor!! Trodde du faktiskt att det var förmånligare att skicka dun än bly?? Detta är resultatet när alla ska lotsas vara företagare!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-03-08, kl 16:37

username

Medlem
#43176

Inlägg: 2

Jag förstår ert dilemma, det verkar väldigt dyrt att skicka paket. Hur löser ni detta nu? Vem anlitar ni istället för posten?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat