Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Skaffa bankgiro, vart?

Inlägg 1 av 4

2006-02-13, kl 22:03

username

Johan
Kristoffersson

Inlägg: 13

Skaffa bankgiro, vart?

Jag behöver skaffa ett bankgiro för min kommande företagsverksamhet. Nu undrar jag dock vart jag bör skaffa det? Vill kunna se över inbetalningar från personer till girot via internet

Vad kostar bankgiro på de olika bankerna?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-02-14, kl 07:52

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag behöver skaffa ett bankgiro för min kommande företagsverksamhet. Nu undrar jag dock vart jag bör skaffa det? Vill kunna se över inbetalningar från personer till girot via internet

Vad kostar bankgiro på de olika bankerna?



När jag gick runt till de olika bankerna för att kolla priser på företagskonto samt giroanslutningar så visade det sig att Föreningssparbanken hamnade på halva priset jämfört med SEB och Nordea blev ytterligare lite dyrare. Skulle man dock bara ha plusgiro som en separat funktion så var Nordea billigast. Skillnaden mellan PG och BG är idag så vitt jag kan förstå ingen. Vad gäller att kunna läsa av inkomna girobetalningar mm via nätet så ger nog alla banker den tjänsten idag. FSB och Nordea gör det i alla fall.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-02-14, kl 09:43

username

Bitte
Wallin

Inlägg: 18

Bankgiro är ju (som du redan vet?) inget konto i sig utan bara en "betalningskanal" genom vilken pengarna slussas in på ditt bank- eller plusgirokonto. När jag skaffade plusgirokonto (Nordea) ingick bankgironumret kostnadsfritt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-03-09, kl 17:11

username

Jon
Andersson

Inlägg: 2

Jag tog FSB för de var billigast men deras nättjänst är usel. Det är jättekrångligt att kolla vem det är som gjort BG-insättningen. Nu har jag fixat så jag får det via posten istället för det blir för omständigt att kolla via nätet, tyvärr. Har ingen erfarenhet av de andra bankerna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat