Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

fråga ang omsättning m.m

Inlägg 1 av 4

2004-04-05, kl 14:53

username

Mattias
Bensryd

Inlägg: 14

fråga ang omsättning m.m

hejsan
jag och en till har funderingar på att köpa en liten affär eller större kiosk
Spelprovisioner ca 600.000:-, Varuförsäljning 1.830.000:- ex. moms
min fråga är då
hur mycket i % av omsättningen går till varor
och ungefär vilken vinst har man, om det nu går å säga utifrån dessa siffror men är bara ute efter CA summor
går det att leva på en liknande butik? (två stycken är vi)
mvh
mattias

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-04-06, kl 09:35

username

Tony
Wanderoy

Inlägg: 7

Tjena Mattias!
Det låter knapert. Om du behöver lyfta 20.000 i månaden, och likaså din partner, så har ni en årskostnad på ca 700.000 bara på löner och sociala. Sen ska ni betala, hyra, varor, försäkringar och övriga små omkostnader.
Om du omsätter 1.800 tKr så är det runt 1.200 tKr i inköp (vet inte exakt) och det känns som att bara likviditeten käkar upp det.

Mvh Tony

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2004-04-06, kl 09:45

username

Mattias
Bensryd

Inlägg: 14

aha tack för svaret
då får man leta upp nått annat lite större då alltså
om man ska vara två stycken

mvh
mattias

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2004-05-24, kl 11:11

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Att driva en liten butik och tro att man kan tjäna 20.000 kr i månaden är en utopi. Möjligen skulle butikschefen på Maxi stormarknad komma upp i den inkomsten men ingen annan. En normal lön för butiksanställd är runt 15.000 kronor i månaden och i början får man nog vara glad om man kan tjäna lika mycket som en anställd. Det är klart att man kan kalkylera med högre inkomst men man ska inte utgå ifrån det. I detta fallet så kommer butiken att ha ett bruttoresultat på ungefär 1.000.000 kronor per år, 600.000 i spelprovisioner och 366.000 från varuförsäljing. En normal butik räknar med 20% i marginal på försäljningen, dvs att av varje krona man säljer så är 20 öre vinst. Eftersom butiken också har så mycket spel så antar jag att det är mera av jourbutik/tobaksaffär och då är nog marinalen lite högre, men å andra sidan kommer antagligen en stor del av omsättningen att komma från cigaretter och tidningar där marginalen är mindre så jag föreslår ändå att du kalkylerar med 20% i marginal. Med en lönekostnad på 20.000 var så blir kostnaden för lönen under ett år 613.000 kronor (20.000*2*1,277) vilket innebär att det skulle gå runt för er om hyra och andra omkostnader inte är större än 32.000 kronor i månaden. Glöm bara inte att räkna med räntekostnader för köpet av affären, detta ska ju också finansieras av verksamheten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat