Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Är du novis på WebButiker? Läs här då.

Inlägg 1 av 4

2006-02-22, kl 00:38

Internetkonsulten.se

Internetkonsulten.se

Inlägg: 32

Är du novis på WebButiker? Läs här då.

Kärt barn har många namn:

WebShop
WebCart
WebButik mm.

Många efterfrågar en webdesigner som kan "bygga" en WebShop.
Det är klart.....har man inte kunskapen om hur det går till så får man vackert betala för det.
Men det är inte alls så krångligt som det låter. Det finns flera vägar att gå. Mycket är gratis på nätet och fungerar lika bra som en skräddarsydd betald butik.

Här räknar jag upp en del av alternativen:

1: Du har en egen server. Konfigurera den för PHP/CGI och MySql. Det är gjort på 15 minuter. (Ev. Zend Optim.)

Tanka ner något gratis butiksprogram i PHP. Skapa databasen, konfigurera butiken i Config filen. KLART. Nu bygger du på med egna produkter.....

2: samma som ovan men du hyr serverplats och PHP/CGI är klart från början.


Det är inte så krångligt.

Det som kan vara lite jobbigt är om du vill ha butiken på Svenska. Då kan det gå åt en hel del tid åt översättningen. De flesta butiker som är gratis är på Engelska.


Jag har funderat på att starta en liten utbildningskurs för max 9 personer i Göteborg. Jag har bara 9 datorer och man behöver inte ha några förkunskaper.

Att konfigurera sin egen server eller via webhotell installera butiksprogram eller auktion mm....
Skapa MySql databas
Konfigurera butiken
Installera PHP

Kursen är tänkt att vara i dagarna3 med 4 timmar/dag

I Närheten av Sisjön/Göteborg

mvh
[email protected]


www.Internetkonsulten.se

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-02-23, kl 09:38

Internetkonsulten.se

Internetkonsulten.se

Inlägg: 32

Hmm...2-600/ månaden inte mycket? Ja allt är ju relativt? Men detta kan vara en engångsinvestering i kunskap som man har med sig.
Du vet lika väl som jag att det där med driftsäkerhet är som rysk roulett i olika företag. Man köper "grisen i säcken" eftersom alla företag har friskrivningsklausuler av något slag.
Sen att åka ner till Göteborg är ju inget "måste" det finns ju onlineutbildning...eller hur?

Men att skapa och driva en webbutik är inte så himla krångligt. Det är ju det jag vill förmedla till folk. Vi som kan detta använder oftast ett "fikonspråk" som får den novise att framstå som helt okunnig.
Det finns ofta en anledning....kunskap kostar pengar och ju krångligare det låter, desto bättre betalt vill den kunnige ha.
Jag försöker inte sälja in en kurs. Utan kollade om det finns intresse överhuvudtaget eftersom tjänsten bygga webbutik efterfrågas så frekvent.

Citat:

Ursprungligen postat av:

Det jag tycker man ska ha i tanken om man bestämmer sig för att göra allt själv är:
1. Har jag tid att lära mig detta?
2. Har jag tid att underhålla min butik i säkerhet och funktioner?
3. Har jag kunskap att rätta till något om det händer något med butiken? (om inte, vem anlitar jag?)
4. Har jag tid/pengar att åka ner till Göteborg och gå på kurs? ;-)

Det jag försöker säga är att 200-600kr/mån inte är så mycket om man ska starta jämfört med vad ovanstående kostar. Framförallt finns det driftsäkerhet i etablerade företag.

www.Internetkonsulten.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-02-24, kl 10:53

username

Andreas
Nilsson

Inlägg: 15

Jag håller med dig i stort. Dock krävs det mer än en liten utbildning för att kunna allt. Men att sätta upp en webserver tar ingen tid när man kan det. Dock kommer säkerhet in i bilden förr eller senare och då krävs det kunskap och tid. Man måste hela tiden ligga steget före.

Sen är det så att det är bara i sverige folk inte vill betala för kunskap. Det som tagit mig flera år att lära mig tycker folk jag skall sälja gratis. Jag föreslår att du håller din utbildning gratis då du inte tycker folk ska betala för saker.

Bra initiativ i så fall

Antar att du kommer gå igenom php, asp cgi javascroipt jsp och dess för och nackdelar samt var man kan köpa en unix/linux maskin som man kan sätta sin webserver på. (ingen kör väl webserver på en win maskin :) )

Men jag tror att de som vill ha allt gratis kommer att tycka din gratis utbildning är bra dock är detta inget nytt så internet kryllar av readmefiler och howto sidor både på svenska och engelska. Översättning kan man göra i babelfish eller nån annan online översättare och rätta de misstag som den gör.... men som sagt det är kunskap som kostar pengar inte alltid hur man gör det.

Skall vi sen blanda in webdesign så krävs det öga för det och dyra programvaror i de flesta fall klar man kan göra saker i paint och paintshop pro men inte allt. Man kan även skriva koden i notepad eller någon gratis variant av wysiwyg allt har för och nackdelar.

Och fikonspråket håller nog inte om man vill ha en deal. Jag berättar alltid på svenska vad det är för något de betalar för. Att försöka lura någon att betala för något är bondfångeri som ingen seriös person eller företag sysslar med. Sen kan man gå motsvarande utbildning du planerar att hålla via komvux eller annan utbildare med behöriga lärare. Du kanske lurar dom med att säga att vi lurar dom.

En utbildning inte sanktionerad av någon som dessutom kostar pengar skulle inte jag gå. Men det är ioffs bara jag som är kritisk mot det mesta.

Men en gratis utbildning ...... online kan ja gå den :)
Varför skall din kunskap kosta pengar låter som en bra slogan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-02-28, kl 00:38

Internetkonsulten.se

Internetkonsulten.se

Inlägg: 32

Jissses *L* Ursäkta mig. Jag har visst träffat på den kunnigaste och smartaste affärsmannen på nätet.

Du skall få svar på tal. Online utbildningen är redan klar sedan jag utbildade på Liber som konsult. Numera jobbar jag med något helt annat men jag har dock kvar min kunskap som jag kan dela med mig och den sträcker sig från 1983 i allmänhet och MCSE & CNE runt slutet av 90 talet.

Varför skullle jag ta betalt om jag inte behöver eller vill det? Det finns annat värde än pengar allena.

Men vill du tracka ner på en gammal företagare så gör gärna det för jag har gjort mitt. Jag behöver inte jaga kronor och ören.

Jag tänkte att här finns en glöd av nyföretagare som kan behöva all hjälp de kan få till låg eller ingen kostnad. Men så glömde jag en sak: Det finns hajar i detta lunga vatten som bara väntar på att få ta en tugga på en stackars presumtiv nyföretagare...

Och som alltid så brukar sådana här inlägg balla ur helt p.g.a. att det är fel antingen åt ena eller andra hållet...

Jaja dom som vill har ju min mailadress och dom som inte vill kan ju betala dig då. Blir du glad då?

www.Internetkonsulten.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat