Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur bokför man inkommen kreditnota?

Inlägg 1 av 3

2006-02-24, kl 09:46

Öhman

Öhman

Inlägg: 22

Hur bokför man inkommen kreditnota?

Hej!

Har i SPCS Admin 500 lagt in en faktura i lev.faktura-registret och tagit ut rapport. Fört över till bokföringsdelen. Nu har jag fått 3 kreditnotor som motsvarar delbeloppen på orginalfakturan.
Vad gör jag nu? Om jaga bara bokar bort leverantörsskulden i bokföringen ligger ju räkningen kvar i lev.räknings-registret.
Hur får jag "bort" fakturan både ur leverantörsfaktura-listan och "får tillbaka" pengarna i bokföringen?

mvh,
Alexander

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-02-24, kl 11:40

username

Sara
Norr

Inlägg: 45

Hej!

Du bokför in fakturan i kreditarna i lev. kontran på det datumet som står på kreditarna. Tar debet och krediten ut varandra kan du bara göra en vanlig betalning och då blir summan 0:-. Då ligger inte fakturorna kvar som obetalda. När du bokför kreditarna har du leverantörsskulden i debet och kostnaden samt ingående moms i kredit.

/ALLTID REDOvisning

Sara Norr

[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-02-25, kl 10:22

Öhman

Öhman

Inlägg: 22

trixit. Tack för hjälpen!

Jag tyckte att det rent intuitivt borde finnas två val i menyn. skapa fakturor och skapa kreditfakturor... Det var ju rätt enkelt när man kom på att man skulle välja "ny faktura" när man egentligen vill kvitta bort en...
Ungefär som att använda start-menyn i windows för att stänga av datorn...
klurigt värre.

Alexander

Inläggets betyg
Svara Svara med citat