Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Vilken omsättning i SKD vid periodisering??

Inlägg 1 av 2

2006-02-28, kl 17:23

username

Barbro
Larsson

Inlägg: 58

Vilken omsättning i SKD vid periodisering??

Har under januari utfärdat faktura som avser 2005. Denna ska ju därmed i bokslutet för 2005 tas upp som upplupna intäkter. Nu när fakturan utfärdats och betalats under 2006 krediterar jag därmed konto 1790 och tar upp momsen på detta. Men hur ska jag göra med omsättningen på skattedeklarationen? Den här omsättningen hör väl egentligen till 2005 och läggs till där i och med bokslutet. Ska jag för januarideklarationen skriva att jag har 0kr i omsättning och ändå utgående moms på de upplupna intäkterna, då jag inte har några andra intäkter för den månaden. Det ser ju jättekonstigt ut. Eller ska jag ändå ange de upplupna intäkterna som omsättning i januari? Nu blev det kanske rörigt, men det är alltså inte själva periodiseringen som är problemet, utan vad jag ska skriva i omsättningsrutan på skattedeklarationen.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-03-01, kl 10:38

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Omsättningen är vad du har fakturerat under månaden. Att det för din del inte stämmer med månadens redovisade intäkter är naturligt vid just bokslutet. För företag som vill följa sitt resultat noga kommer aldrig den automatiska momsrapporten att vara till någon hjälp utan etersom man periodiserar varje månad.
Vill man trots det kunna se vilken omsättning man ska redovisa ur rapporten måste man styra om sina bokföringskonton på ett annat sätt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat