Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Måste jag betala skatt?

Inlägg 1 av 3

2006-03-06, kl 08:29

username

Helena
Wahlberg

Inlägg: 4

Måste jag betala skatt?

Hej,

Har enskild firma. Fakturerar kunderna.
Undrar om jag måste betala in skatt varje månad om jag inte tar ut någon lön, moms måste jag betala men skatten? Jag har privata pengar så jag klarar mig bra i några månader, måsta jag ändå betala in skatt om jag nu inte tar ut några pengar från företaget?

Tack på förhand :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-03-06, kl 19:37

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Nä det behöver du inte göra om du ex räknar med att inte gå med vinst under året. Meddela skttemyndigheten i så fall det underlättar.
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-03-10, kl 08:32

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Inlägg: 45

Den preliminära skatten styrs av beräknat helårsresultat och det innebär att du är nystartad och inte räknar med nollresultat under första halvåret men vinst under andra halvåret så åker man ändå på att betala preliminär F-skatt under första halvåret. Det finns också en tremånaders förskjutningsmöjlighet när man är precis nystartad som gör att man kan förskjuta inbetalningen, totalt under året ska det dock vara samma.

Dina uttag ur företaget påverkar inte skattenivån på den här nivån, dvs det är inte så att du kan undvika F-skatt genom att låta bli att göra egna uttag.

I praktiken så är mitt råd att nolla första årets resultat i din ansökan om prelskatt / F-skattsedel, eftersom det annars kan få negativa konsekvenser för likviditeten. Det som är viktigt då är att spara pengar så att man kan betala restskatten när den uppstår (om företaget går med vinst)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat