Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Rätta felaktig faktura

Inlägg 1 av 4

2006-03-08, kl 09:53

jonssonjohan

jonssonjohan

Inlägg: 7

Rätta felaktig faktura

Jag har fakturerat för mycket på en faktura till en kund, som kunden dessutom betalat i dec 2005. Kunden har nu fått kreditfaktura (på det felaktiga beloppet) och ny faktura (på det rätta beloppet). Jag har även betalat in mellanskillnaden nu i feb 2006.

Frågan är hur jag bokför allt detta? Jag antar att jag får rätta den bokförda fordran såväl som inbetalningen från kunden och skriva nya eftersom dessa inte stämmer. Dessa får jag väl rätta i 2005.

Hur bokför jag inbetalningen av mellanskillnaden som skedde nu 2006?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-03-09, kl 08:41

Sten_UNICELL

Sten_UNICELL

Inlägg: 54

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag har fakturerat för mycket på en faktura till en kund, som kunden dessutom betalat i dec 2005. Kunden har nu fått kreditfaktura....?



Om Du bara hade stannat där, då hade det varit ganska enkelt. Du hade bokfört kreditnotan på samma sätt som du bokförde fakturan - fast tvärtom - det Du debiterat ska nu krediteras och det som Du krediterat vid bokföring av fakturan ska nu debiteras.

Citat:

Ursprungligen postat av:

Kunden har nu fått kreditfaktura (på det felaktiga beloppet)....?


Jag hoppas att Du menar att kunden fått en kreditnota på mellanskillnaden d.v.s på det beloppet som han har betalat för mycket.

Ja, hade Du stannat där så hade väl allt varit frid och fröjd. Nu skriver Du att Du dessutom hade skickat en ny faktura på rätta beloppet och Du undrar hur Du ska bokföra inbetalningen från kunden.... Vad menar Du - kunden har ju redan en gång betalat för mycket - ska han nu betala ännu mer??

Så här borde det vara. Jag antar att kunden köpt för 100 kr och att Du fakturerat honom för 120 kr.
Du ska då skriva en kreditnota på 20 kr som Du bokför på samma sätt som fakturan - fast tvärtom.
- Något annat ska inte göras. Du kan nu antingen skicka 20 kr till kunden eller så kan han dra av 20 vid nästa betalning till Dig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-03-13, kl 20:44

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du ska bokföra precis vad som hänt inget annat.
1 Du skickar fakturan till kunden (är väl redan bokfört)
2 Kunden betalar fakturan (är väl också bokfört)
3 Du skickar en kredit på hela beloppet (bokför som kundkordran men på kreditsidan, dvs du får en skuld till kunden)
4 Du skickar en faktura på ett nytt belopp (bokförs som en vanlig faktura i debet på kundfordringar, dvs du har en fordra på kunden)
5 Du betalar ut mellanskillnaden till kunden (Du debiterar kundfordringar med beloppet för kreditfakturan, du krediterar kundfordringar med beloppet för den vanliga fakturan och slutligen krediterar du banken med det belopp du betalar till kunden)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-04-04, kl 21:49

jonssonjohan

jonssonjohan

Inlägg: 7

Tack, inte orkat sätta mig in i detta ännu, men nu måste jag ta tag i det.

1. Ok - Bokfört 2005
2. Ok - Bokfort 2005

Ska momsen med på dessa händelser i punkt 3 och 4? Även fast jag D 2611 och sedan K 2611 så blir det ju en mellanskillnad även på konto 2611? Denna moms har ju dessutom inget med 2006 att göra?

5. Ok, D: 1510 och K: 1510 och 1930 (eftersom jag fakturerar mindre på den riktiga fakturan).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat