Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring av eget kapital i enskild firma

Inlägg 1 av 4

2006-03-08, kl 23:50

username

Oscar
Sagefors

Bokföring av eget kapital i enskild firma

Hej! Jag har en enskild firma. I bokföringen har jag bokfört egna uttag och insättningar direkt mot kontot Eget kapital. I efterhand har jag dock förstått att uttag och insättningar ska bokföras mot separata konton och sedan föras över till kontot Eget kapital vid årsavslutet. Stämmer det? Är det okej att göra som jag har gjort? Om inte, ska jag byta "metod" mitt under pågående räkenskapsår?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-03-13, kl 01:20

roblu

roblu

i en enskild firma har man inget eget kapital firman är du och du är firman.
En egen insättning kan bokas till tex kassan eller postgirot (beroende på vart du betalat in dem), och när du gör uttag tar du dem från kontot du dragit dem. I slutet av året har du antingen en vinst eller en förlust, gör du vinst blir detta inte eget kapital utan inkomst (om du inte väljer att bränna vinsten innan årsslutet tex i maskiner du behöver till nästa år, det är ju ändå ingen ide i en enskild firma att ha stora vinster då det bara genererar pengar till Bosse Ringholm), du kan ju lägga dem i en pensionsförsäkring 30 % av vinsten (tror jag det är) men köp boken avdragslexikon, det är väl värda pengar (dessutom avdragsgill kostnad;-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-03-13, kl 17:42

username

Oscar
Sagefors

Tack för svaret. Men om jag nu gör ett uttag från bank och krediterar detta tillgångskonto så har jag motbokat direkt på konto 2010 Eget kapital. Har jag å andra sidan gjort en insättning så har jag debiterat bankkontot och krediterat 2010 Eget kapital. Men jag borde kanske ha separata skuldkonton för uttag och insättningar?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2006-03-13, kl 20:30

foretagande

foretagande

Du är helt rätt ute på det, naturligtvis finns eget kapital även i en enskild firma.
Du ska inte använda samlingskkontot 2010 under löpande år utan då bokför du på separata konton för uttag, insättningar. När det är dags för dig att deklarera ska du kunna ange hur mycket du tagit ut från firman, hur mycket du satt in och årets resultat, summan av dessa bli sedan ditt egna kapital vid årets slut.
Du kan utan problem ändra system nu under året.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat