Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Datorgrossist www.GNT.se

Inlägg 1 av 3

2006-03-09, kl 14:17

username

Henrik
Lindholm

Inlägg: 2

Datorgrossist www.GNT.se


Hej jag tänkte bara berätta lite vad som har hänt mig. Detta är inte fakta utan sett från min synvinkel.

Det var så att omkring 20:e december 2005 så lade jag en beställning hos GNT och den skulle levereras till den 1:e januari. den 10:e januari så skickar jag brev och kräver att de ska leverera. Två dagar senare så får jag svar och delarna som var skulle ha funnits till min order har skeppats iväg till någon annan så jag måste vänta på att de kommer in.

Istället ber jag dem ta delar som finns i lager så jag kan leverera eftersom jag har haft intresse från flera personer angående de datorer jag hade beställt.

8 dagar senare så har ingenting hänt och jag skickar ett brev om att jag vill häva köpet eller få en kraftig rabatt för att de har försenat försändelsen så mycket som de har gjort. Inget svar så jag antar att de har förstått att jag har hävt köpet.

De skickar en del av försändelsen vilket enligt avtal de inte har rätt att göra eftersom de skulle skickas ihop. (Vad har jag för användning av ett par moderkort och hårddiskar om jag inte kan sätta de i ett chassi?).

Istället får jag en faktura den 20:e februari att jag inte har hämtat ut mina varor och att jag måste betala 500 exkl. för att jag inte har gjort det. (var noga med att uppmärksamma att de ens skickade ordern i delar visar på att de inte har följt avtalet eftersom det förbjuder uppdelning av order). Nu har jag ringt dem och de insisterar på att jag ska betala. Men så berättar jag om mitt mail till dem och min kontaktperson hade slutat utan att jag hade blivit meddelat så de hade inte fått mailet (hon står fortfarande kvar som min kontaktperson på deras hemsida!)


Mina spontana reaktioner:

1. Ska man behöva vänta mer än en och en halv månad efter en utsatt leveransdag när man har mailat och bett dem ändra för att det ska gå snabbare
2. Ska man inte meddelas om det blir förseningar?
3. Ska varor man har beställt skickas iväg till andra så man måste vänta på att de beställs in igen?
4. Ska man stämma dem för förseningen och kontraktsbrottet?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-03-09, kl 14:26

username

Henrik
Lindholm

Inlägg: 2

De har krediterat min avgift på ej uthämtad leverans så nu är saken ur världen. Fast det hindrar inte att de har förstört såpass mycket som de redan har gjort. Letar du grossist så skulle jag undvika GNT eller i alla fall inte ha dem som enda huvudleverantör.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-03-10, kl 08:20

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Inlägg: 45

a) Du lever ju i en företagarvärld, normala konsument-köpregler gäller inte (där har du betydligt lättare att med lagstöd häva, klaga, gnälla). I ditt fall är det GNTs allmänna villkor som gäller, dvs det avtal som du tecknat med dem. Det styr helt dina rättigheter kring vad som är rimliga väntetider, vad man ska göra vid förseningar osv. Exempelvis så har de säkert rätt att bryta "Sammanhållen leveransvillkoret" vid långvariga förseningar.

b) Helt oavsett vad som står i avtalet så har de i mina ögon betett sig klantigt. Jag hade inte accepterat det och jag hade mycket snabbare klättrat uppåt i dera beslutsstrukturer om jag märkt att leveransen var på glid. Det biter mer om man placerar ärendet hos en försäljningschef eller på vd-nivå.

c) Min erfarenhet av inköp i allmänhet är just det du kommit fram till - lita inte på en enda leverantör, täck upp med ytterligare ett par leverantörer bland de artiklar som känns som "viktiga".

Inläggets betyg
Svara Svara med citat