Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Starta eget

Inlägg 1 av 4

2006-03-27, kl 17:31

mrbulle

mrbulle

Inlägg: 10

Starta eget

Jag och en kompis har under en längre tid funderat på att starta något eget. Vi är i slutfasen med att bestämma vilken affärsidé vi ska ha.
Tanken är att äga 50% var så då borde handelsbolag vara bästa för oss. Eller?
Jag har dock några farhågor om att vi kommer driva ut på tiden och inte få tummarna fria. Har ni något tips på hur man kan komma igång lätt?

[email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-03-28, kl 00:52

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Var och en startar enskild firma att börja med sedan kan ni gå vidare.

Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-03-28, kl 08:40

username

Magnus
Olsson

Inlägg: 68

Jag håller med Lars.
Handelsbolag är en stor osäkerhet. Särskilt mellan "kompisar". Enskild verksamhet vore det bästa. Hur ni ställer avtal där emellan er tror jag nog att Lars kan hjälpa er med för en vettig peng.

Mvh
Mojo
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-03-29, kl 10:28

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Hej!

Jag håller med föregående skribenter. Starta inte ett företag där ni är två personer med samma bestämmande rätt. Även om ni är överens nu och tycker att det ska bli jättekul så kommer den dan då ni ska fatta ett beslut och båda har starka åsikter om hur det ska göras osv. Är ni tre kan ni gå på majoritetsbeslut åtminstone.

Om ni nödvändigtvis måste starta upp något tillsammans så bör en av er vara den som får fatta det slutgiltiga besluten, alternativt att ni i förväg skrivit ett avtal sinsemellan där det framgår tydligt ansvarsfördelning, hur ni ska fatta beslut då ni är oense, beslut om investeringar osv.

Jag råder er också till att tänka över det här och att, om det är möjligt att arbeta på det sättet, starta upp varsinn enskild firma.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat