Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Mera bokföring...

Inlägg 1 av 2

2004-05-21, kl 16:50

mrj

mrj

Inlägg: 4

Mera bokföring...

...snälla någon, vet "någon" om jag bokför mina "lån från mig själv" på K 2018 och sen ex. D inköp... + ing. moms. Hur gör jag då om jag in lite pengar (ex försäljning / ing. moms) och vill "betala tillbaka lite "av mitt privata lån" till mig själv. Hur bokförs detta utan att det ses som egen uttag och ska beskattas som "löneuttag"?

En till lite rackare till fråga: Om en vara inte är en inventarie (långtid eller korttid...) bör det rimligtvis vara en "förbrukningsinventare" (beräkn. livslängd upp till 3 år, men under 5000 kr ex moms!)... Är detta en tillgång i företaget eller inte? Hur ser man på "förbrukningsmaterial"? En herre på skattemyndigheten svarade på min fråga om förbr.inv. gick under "inventarier" (tillgång!) eller tillsammans med förbr.material (direkt avdragsgillt - tillgång???). Han tyckte nog det senare... Men hur ska jag se på det om jag vill lägga ner firman exemp. Är det då en tillgång eller inte? Hur ska man deklarera?

Mycket tacksam för svar om ngn vet! / M

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2004-05-22, kl 15:45

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Antar att det är en enskild firma du har eftersom du bokfört på konto 2018. I såfall ska du bokföra ett uttag av pengar i D på konto 2011 Privat uttag. Från din egna enskilda firma får du ingen "lön" utan kommer att beskattas för firmans resultat vilket inte hänger ihop med om du tar ut pengarna eller ej. Helt sant är inte det påståendet men för att förtydliga detta så är vi inne på "finliret" i samband med dekarationen och finns det intresse så kan jag förklarar närmare om den principen.
På fråga två så är det till att börja med så att en korttidsinventarie och en förbrukningsinventarie är samma sak. En inventarie är något som har en ekonomisk livslängd på mer än tre år och kostar mer än 5.000 kr. Om det inte gör så är det en förbrukningsinventarie och blir en kostnad direkt vid köpet. All bokföring bygger på principen "going concern" vilket innebär att man förutsätter att firman kommer att finnas kvar. Efter fem år när en inventarie är helt avskriven finns inte heller den kvar i firman till något värde även om den används fortfarande.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat