Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Praktikant?

Inlägg 1 av 2

2006-04-11, kl 00:19

username

Johan
Lindberg

Inlägg: 3

Praktikant?

Hej!

Har en liten enskild firma, som ska börja på med lite e-handel.

Nu är det så att jag fått kontakt med en som går systemutveckling på högskole nivå, och han har erbjudit sig att göra mitt faktureringssystem och e-handelssystem i sommar, så han får en merit och erfarenhet.

Problemet är att jag inte har råd att anställa han, och han har råd att gå hemma i sommar helt utan pengar.

Vet att det finns yrkespraktik, och om jag har fått rätt för mig så är det arbetsförmedlingen som betalar ut ett minimi belopp per dag.

Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av detta?
Är det möjligt för mig som egen företagare att ha en praktikant?
Kostar det inte mig något, samt är det massor med pappersarbete osv.

Tacksam för svar.
// Johan

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-07-16, kl 19:21

username

Stefan
Palm

Inlägg: 10

Hej, är juriststudent och har studerat arbetsrätt på grundläggande nivå. Vet följande: 1. Du kan ha honom som praktikant. Du är ej skyldig att betala lön eftersom det inte finns minimilönekrav, enda kravet lagen har är att du och din praktikant måste få något utav det, för din del får du arbetskraft för hans del får han erfarenhet. Arbetsgivaravgifter (som är en skattefråga är jag osäker på) och dylikt bör dock inte inträffa (har för mig att arb.giv.avg grundas på lönen, och om lön är 0,- x 32%=också noll). 2. Eftersom praktik ses som ideellt arbete om man inte får betalt, så är det fortfarande att betrakta som ett arbete, och därmed skulle förmodligen inte A-kassa eller annan inkomst betalas till din praktikant. Så den rättsliga vägen är det omöjligt för din praktikant att få annan inkomst än från dig, och du är ej skyldig att betala lön+avgifter. Hoppas det löser sig nu, MVH Stefan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat