Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Hur gör jag; f-skatt, varumärke, enskild firma??

Inlägg 1 av 2

2006-04-17, kl 12:30

Girlfriend

Girlfriend

Inlägg: 12

Hur gör jag; f-skatt, varumärke, enskild firma??

Har min produkt, har kommit på varumärket, har tagit domännamnet och har websajten under uppbyggnad.
Vad gör jag nu och i vilken ordning? Måste jag varumärkesregistrera namnet hos prv även om jag startar enskild firma? Eller får jag automatiskt rätt till namnet genom att starta firma? Kan man enbart registrera ett varumärke hos prv utan att ha en firma, för att på så sätt försäkra sig om att få namnet och kanske dra igång firman i höst? F-skattsedel, innebär det att man har en egen firma eller kan man ha det ändå? När behöver man f-skattsedel? Får man automatiskt f-skatt när man har enskild firma?
Jag har lite svårt att få grepp om dessa tre saker och finner inga svar på respektive hemsidor..
Dessutom; Vad kostar ovan nämnda tjänster?
Stort tack till den som kan reda ut begreppen!

girlfriendjewellery.se

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-04-22, kl 15:52

username

Jesper
Sellin

Inlägg: 6

Hej Jenny! Ska försöka svara kort på dina frågor. Bra att du redan registrerat domännamn, det är ju lätt att registrera och det bör man därför göra snarast möjligt så att ingen annan hinner före. Om du endast ska marknadsföra dig i Sverige rekommenderar jag att registrera varumärket åtminstone under .se, .com och .eu, gärna också .nu.

Även om varumärket är detsamma som firmanamnet bör du ändå ansöka registrering av varumärke hos PRV. Firmaregistreringen ger dig endast ett regionalt skydd för namnet, medan varumärkesregistreringen ger dig skydd i hela landet. Vid en ev. konflikt mellan firmanamn och varumärke gäller visserligen principen att det först registrerade namnet har företräde, men varumärkesregistrering anses ändå ge ett starkare skydd i tveksamma fall.

Det går bra att registrera varumärke som privatperson, utan firma. Om PRV godkänner din ansökan tar det för närvarande 2-3 månader innan du har din registrering. Det finns 45 st olika varu- och tjänsteklasser att registrera varumärke i. Att registrera i en klass kostar 1400 kr och sedan kostar det ytterligare 500 kr för varje tillkommande klass. Ofta är det tillräckligt att registrera i 2-3 klasser, men det beror såklart på verksamhetens art.

F-skatt är inte min specialitet, men jag är ganska säker på att det är så att du måste ha F-skatt eller FA-skatt för en enskild firma. F-skatt ska du ha om du enbart ska försörja dig på firman. Har du firman vid sidan av en anställning är det FA-skatt som gäller. Notera att du inte behöver registrera firma hos PRV om du inte vill, utan det räcker med att skicka in blanketten Skatte- och avgiftsanmälan till Skatteverket. Vad du förlorar på det är namnskyddet, men det får du ju ändå om du får igenom din varumärkesansökan!

Hälsar
Jesper Sellin
Konsult inom immaterialrätt
Mind The Mark
www.mindthemark.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat