Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

HOWTO: Deklarera din näringsverksamhet mha e-legitimation på Linux

Inlägg 1 av 1

2006-04-30, kl 03:08

demomusic

demomusic

Inlägg: 15

HOWTO: Deklarera din näringsverksamhet mha e-legitimation på Linux

En snabb genomgång av hur jag kom åt mina deklarationssidor på skatteverket.se mha e-legitimation från Nordea ifrån Linux:

Jag använder för övrigt distrubutionen Ubuntu Dapper Beta, men det borde fungera med andra distributioner.

1. Installera wine 0.9.12

2. Installera ies4linux 2.0 beta2 - http://www.tatanka.com.br/ies4linux/downloads/ies4linux-2.0beta2.tar.gz (Valfritt att installera även Ie 5.5, Ie 5.0 eller flash när du blir tillfrågad. Jag valde att skippa flash eftersom flash-nerladdningen verkade vara nere för stunden)

3. Starta ~/bin/ie6 och logga in på www.nordea.se

4. Gå till sidan där man laddar ner e-legitimationen. Du kommer bli ombedd att installera Nexus Personal. Kopiera länken till installationen och spara personalsetup.exe lokalt.

5. Kör personalsetup.exe med wine-kommandot _och_ med det kommando som ~/bin/ie6 använder (dvs med ies4linux-prefixet)

6. Starta om Internet explorer och logga in på nordea.se igen. Du ska nu kunna ladda ner din e-legitimation utan problem.

7. Starta om Internet explorer igen och besök www.skatteverket.se. Viola!

Hoppas detta är hjälpsamt, och att fungerar även för dig. :)

/Fredrik

Svara Svara med citat