Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Starta eget bidrag. Lite pengar?

Inlägg 1 av 6

2006-05-09, kl 20:57

ElinM

ElinM

Inlägg: 34

Starta eget bidrag. Lite pengar?

Har hört förut att starta eget bidraget är ungefär samma summa som a-kassa.
Men läste nyss på ams hemsida och förstår det som att starta eget bidraget ligger på 320 kr/dag. Alltså knappt 5000 i månaden. Stämmer det?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2006-05-09, kl 21:13

ElinM

ElinM

Inlägg: 34

En till fråga: Dom här 320 kr/dag, är det då endast vardagar eller får man dom pengarna för alla dagar man jobbar? Tex jag som ska starta butik, och kommer ha öppet lördagar och eventuellt söndagar också. Får jag pengar dom dagarna också?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2006-05-10, kl 00:02

username

Kent
Nyman

Inlägg: 12

starta eget bidraget har ett minimibelopp som ligger på 230kr/dag minus skatt. Det är själva grundbidraget.

Om man har rätt till akassa så grundas bidraget även på det och då blir bidraget större.
Se bara till att din akassa skickar information till försäkringskassan att du e berättigad till ett större bidrag än grund.

Som svar på din andra fråga, bidraget betalas ut på 30 dagar, t ex 12 mars till 11 april. Sen om du jobbar 12 timmar om dagen så tar inte bidraget hänsyn till det. Men om ditt företag går lysande samtidigt som du har bidraget så kan du ju oxå ta ut lön.
Bidraget är ett rent bidrag och skall inte ses som lön.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2006-05-10, kl 11:03

ElinM

ElinM

Inlägg: 34

Tack för svaret!

Jag vet att det är ett bidrag och inte lön, men för att det ska funka för mig så måste det ändå vara tillräckligt för att jag ska klara min egen hyra.

Det här med a-kassa. Menar du om man har jobbat ett år och är berättigad a-kassa så eller hur menar du?
Jag är arbetslös och får just nu pengar från alfakassan. 320 kr/dag. Får jag då dom 320 kr i starta eget bidrag också då? Eller endast 230?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2006-05-10, kl 13:48

username

Kent
Nyman

Inlägg: 12

svårt att svara på, de gör ju en egen bedömning. Men som det är nu så betalar försäkringkassan aldrig ut mer än 230kr såvida de inte har fått något annat besked.
Men har du rätt till 320kr så är det säkert det du kan räkna med. Varse det är 230 eller 320 kr om dagen så låter det ju ganska litet för att man skall kunna klara sig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-05-19, kl 10:17

ElinM

ElinM

Inlägg: 34

Får man 320 om dagen så blir det 4800 i månaden. Det är tillräckligt för att betala min lägenhetshyra och allt sånt.
Vilket gör att jag skulle våga starta eget då jag vet att jag inte behöver börja med att oroa mig för att inte fixa hyra mm och bli vräkt.
Så det är tillräckligt tycker jag. Bara hoppas att det är så nu också.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat