Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Att ta betalt för sina tjänster??

Inlägg 1 av 3

2004-06-10, kl 21:57

jonathan

jonathan

Inlägg: 29

Att ta betalt för sina tjänster??

Om man funderar på starta eget och räknar på intäkter/utgifter för att se om idén håller måttet.
Hur ska man veta vart man ska lägga sina tjänster prismässigt när man inte har några direkta konkurrenter med samma affärs villkor att jämföra sig med? Jag är rädd att vara för dyr men samtidigt är jag rädd för att det kan bli svårare att höja priset efteråt om man börjar för lågt. Nån som har några förslag på hur man ska gå tillväga?

jdk

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-06-15, kl 15:09

username

Henrik
Johansson

Inlägg: 8

Ang att höja priset efterhand så beror det ju på vilka typer av tjänster du sysslar med.
Ibland kan det t.o.m vara så att en höjning av priset ger fler kunder. "Högre pris - bättre vara"

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-07-08, kl 11:39

username

Boo
Engstrand

Inlägg: 4

Ett tips är att du sätter upp en kalkyl med alla kostnader, inklusive den lön som du tycker att du vill ha, räknar sedan med att du kanske i början har 10-20% beläggning för att sedan öka succesivt. Då har du fått fram en kostnad per månad för det första året.
Ta och dela kostnaden för varje månad på de timmar du räknar med att debitera en kund, så får du minimipriset/timme.

Det blev lite rörigt, men jag hoppas att du fick några tips!
Kolla gärna in www.xldennis.com om du vill ha några bra mallar för kalkyler, fakturor mm. Mycket bra sajt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat