Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Beskatta egna uttag

Inlägg 1 av 4

2004-06-14, kl 16:37

username

Lena

Inlägg: 5

Beskatta egna uttag

Hur gör man med egna uttag i Handelsbolag? Jag förstår inte riktigt, det jag läst så beskattas inte egna uttag men jag tycker det verkar konstigt om jag kan plocka ut en massa pengar och inte betala nån skatt på det. Att jag själv ska betala skatten som blir på bolagets vinst vet jag, men förstår inte rikttigt hur det funkar med de egna uttagen, för min del är det kontanter och inte varor.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-06-15, kl 11:46

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du beskattas och får betala sociala avgifter för bolagets resultat. Eftersom det förutsätts att de pengar du plockar ut ur firman kommer från resultatet så har du ju redan skattat dem. Om du däremot låter pengarna finnas kvar i firman så kan det under vissa förutsättningar bli så att du inte behöver betala sociala avgifter på dem utan bara expansionsmedelskatt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2004-06-16, kl 08:41

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 21

Jag tycker att Staeget.se borde införa ett poängsystem, för jag läser nästan alla in lägg som kommer in av ren nyfikenhet, och du "karinj" har mycket hög klass på dina svar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2004-11-24, kl 13:55

username

Henrik
Rosén

Inlägg: 8

karinj; eftersom du är en sån klippa på det här, skulle du inte kunna visa ett räkneexempel på hur man skulle räkna ett eget uttag ur HB?
Antag att HB (med två delägare) har 35.000 på kontot och ägare 1 vill ta ut 10.000kr.
1. Hur bokförs och beskattas en sådan händelse?
2. Betalar vi skatten med "bolagets" pengar när det är dags för deklarationen? Eller delas skatten 50-50 på våra privata deklarationer?
3. Vi har satt 0:- Nettointäkt under 2004 och betalar därför ingen skatt utan vi planerar att göra det om vi går plus. Kommer vi då att få skatta både för uttaget och för resultatet?

Mvh
Henrik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat