Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hinner inte starta firma men måste köpa utrustning

Inlägg 1 av 4

2004-06-16, kl 13:10

allan

allan

Inlägg: 1

Hinner inte starta firma men måste köpa utrustning

Jag tänker starta en enskild firma för lite extrajobb utöver min normala anställning. Nu är det så att jag måste köpa utrustning till denna firma på stört, alltså innan jag hinner få igång/iordning firman.

Hur fungerar det då? Kan jag först köpa grejorna i mitt eget namn, betala med moms och allt, och sedan när alla papper gått igenom och firman är startad på något sätt få över grejorna på firman och därefter dra av momsen på inköpen?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-06-17, kl 14:48

username

Fredrik

Inlägg: 2

Man får dra av för de uppstartskostnader man har haft inom ett år före starten om jag inte minns fel.
Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2004-06-19, kl 02:14

Stefan

Stefan

Inlägg: 84

Ja det stämmer. Så länge du skulle fått göra avdrag om du haft firman (utrustningen relevant för verksamheten t.ex.), så får du göra avdrag om du startar firman inom ett år.

Men hör med skattemyndigheten för att vara säker.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2004-08-25, kl 14:17

username

Samuel
Nygren

Inlägg: 10

När tråden ändå är uppe, hur fungerar det när man får tillbaka momsen efter ett inköp i företaget. Måste man vänta tills deklarationen året efter innan man kan få dem, eller kan man på nåt sätt få dem månadsvis om man även månadsvis betalar in momsen för de varor man sålt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat