Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring vid försäljning i annan valuta

Inlägg 1 av 4

2006-05-21, kl 15:07

username

Ulf
Liljankoski

Inlägg: 5

Bokföring vid försäljning i annan valuta

Hej!
Jag har nu gjort min första försäljning i utländsk valuta. I brittiska pund.
Min fråga är om jag vid varje försäljning och i bokföringen kan använda valutans dagskurs eller om jag måste använda ett schablonbelopp?
Finns det några regler eller rekomendationer för detta?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-05-23, kl 09:09

Sten_UNICELL

Sten_UNICELL

Inlägg: 54

Jag ser att Du gjort detta inlägg flera gånger utan att få svar.
Ingen är väl helt säker och det är inte jag heller om jag ska vara ärlig. Om Du ringer till skattemyndigheten får Du kanske lika många olika svar som antalet gånger Du ringer dit, vilket skulle betyda att Du kan göra nästan som du vill.

Mitt förslag är dock: Bokför till den kurs som Du känner till. Om Du är uppdaterad, då kan man väl säga att Du bokför till "valutans dagskurs". Om Du inte är uppdaterad (om den kurs Du känner till är t.ex en månad gammal), då kan man väl säga att Du bokför enligt en schablonartad kurs. Givetvis ska den schablonartade kursen vara rimlig och i tider då kursförändringarna är stora, bör Du ju uppdatera Dig lite oftare.
Valutadifferensen bokför Du sedan när Du fått betalt. Den kursen är ju given från banken vid betalningstillfället.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-05-25, kl 09:59

username

Fredrik
Stigsson

Inlägg: 24

Hej!
Vid export skall du räkna om fakturan i valutakursen per fakturadatum.

Vid EU-handel, försäljning till EU-land, vilket det handlar om i det här fallet ska fakturor i utländsk valuta omräknas till SEK enligt valutakursen per fakturadatum eller per den 15:e i månaden efter leverans. Det beror på vilket som inträffar först.

Om du levererar varorna den 10:e oktober och fakturerar dessa den 30:e oktober skall valutakursen per den 15:e oktober användas.

Valutakurser finns att tillgå på www.riksbank.se, på fakturan skall valutakursen som används vid omräkning anges.

Du kan använda en genomsnittlig månadskurs från riksbanken men det mest korrekta är att använda dagskursen.

Valutakursvinst eller valutkursförlust bokförs vid inbetalningstillfället då inbetalt belopp omräknas till SEK enligt valutakursen vid inbetalningsdatum.

Mvh// www.jfsbokforing.se



Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-05-28, kl 23:05

username

Ulf
Liljankoski

Inlägg: 5

Jag får tacka så mycket för svaren!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat