Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

enskild firma eller handelsbolag?

Inlägg 1 av 4

2004-06-23, kl 11:16

username

Lars
Lövgren

Inlägg: 7

enskild firma eller handelsbolag?

Jag och min fru funderar på att starta eget. Hon har ett jobb, men jag är nu arbetslös och hoppas på starta-eget-bidrag. Vet ni om man kan starta eget tillsammans, utan att inte kunna få bidraget? Kan man starta enskild firma eller blir det då handelsbolag?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-06-28, kl 12:37

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

En enskild firma kan bara ha en ägare, ska ni ha företaget tillsammans så blir det ett Handelsbolag. Jag förstår inte riktigt frågan men Starta-eget bidrag är ett personligt bidrag och borde alltså inte vara omöjligt för dig att få även om din fru inte kan få något, det är ju inte bolaget som får bidraget utan du. Om du väljer att stara en enskild firma kan du alltid föra över delar av resultatet från firman till din fru som "medhjälpande make/maka".

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2004-06-28, kl 19:12

username

Lars
Lövgren

Inlägg: 7

Tack Karinj! Jag kanske skrev lite otydligt. Saken är den att min fru ska tillföra en viktig del i butiken, men vi har inte råd att ha henne som anställd. Då tänkte vi att hon skulle få vara ägare, med mig. Men hon kan alltså arbeta och få viss inkomst som medhjälpande maka? Och jag står som ägare, förhoppningsvis med starta-eget-bidrag i början?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2004-06-29, kl 10:45

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Helt rätt. Just denna bit med resultatfördelning mellan makar tycker jag är något som många missar. Framförallt är det viktigt att ha i åtanke om den som äger företaget har så stora inkomster att det blir tal om statlig skatt och den medhjälpande maken ligger under gränsen. Visserligen får man inte använda denna möjlighet som ren skatteplanering men så länge man verkligen hjälpts åt så ska man absolut utnyttja denna möjlighet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat