Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Vad säger lagen om en bankkonto som inte är avstämt?

Inlägg 1 av 3

2006-06-16, kl 20:40

Markan

Markan

Inlägg: 13

Vad säger lagen om en bankkonto som inte är avstämt?

Hej,

Är det ngn som vet vad konsekvenser kan bli om man som småföretagare inte har avstämt sitt bankkonto under en längre tid?
I vilken lag kan man läsa om det?

Tacksam för svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-07-01, kl 23:07

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Visserligen säger bokföringslagen (eller om det är rekommendationerna eller de allmänna råden) att banken ska vara avstämd senast månaden efter transaktionsmånadens utgång. Alltså maj månad ska vara avstämd innan juni är slut. Nu tror jag iofs inte att det skulle bli några direkta påföljder för att man inte gjort detta MEN
ett bankkonto som inte stämmer beror på
1 Intäkter som inte är bokförda
2 Kostnader som inte är bokförda
3 Intäkter som är bokförda men som inte finns
4 Kostnader som är bokförda men inte finns
5 Uttag som inte är bokförda och där pengarna använts privat
Allt detta däremot faller ju däremot under helt andra regler. Att inte bokföra intäkter eller att bokföra kostnader man inte har leder till skattebrott och själva bokföringsbrottet är då försvårande av skattekontroll.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-07-02, kl 19:57

Markan

Markan

Inlägg: 13

Citat:

Ursprungligen postat av:

Visserligen säger bokföringslagen (eller om det är rekommendationerna eller de allmänna råden) att banken ska vara avstämd senast månaden efter transaktionsmånadens utgång. Alltså maj månad ska vara avstämd innan juni är slut. Nu tror jag iofs inte att det skulle bli några direkta påföljder för att man inte gjort detta MEN
ett bankkonto som inte stämmer beror på
1 Intäkter som inte är bokförda
2 Kostnader som inte är bokförda
3 Intäkter som är bokförda men som inte finns
4 Kostnader som är bokförda men inte finns
5 Uttag som inte är bokförda och där pengarna använts privat
Allt detta däremot faller ju däremot under helt andra regler. Att inte bokföra intäkter eller att bokföra kostnader man inte har leder till skattebrott och själva bokföringsbrottet är då försvårande av skattekontroll.

Tack Karinj.
Du verkar påläst.Hur kommer det sig att du har sådan koll på alla frågor och att du hinner.
Själv kunde jag innan jag fick heltidsanställning sitta och läsa här mycket oftare men på senare tiden har jag inte haft tid även om eget företagande fortfarande tilltallar mig väldigt mycket och jag vet att jag får återfall igen fast förmodligen inte inom samma bransch som förut.
Vad sysslar du med för det mesta?
Har du någon bra affärside och ngn kompanjon eller vill du driva allting på egen hand?
Hälsningar Mark

Inläggets betyg
Svara Svara med citat