Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Byte av företagsform från EF till HB

Inlägg 1 av 4

2006-06-19, kl 16:32

username

Martin
Rönnqvist

Inlägg: 1

Byte av företagsform från EF till HB

Hejsan!
Hur går man till väga med att göra ett byte från Enskild firma till Handelsbolag? Försökte göra ändringen på Internet men det verkar inte funka. Hittade inte mycket information om det på Bolagsverkets hemsida heller.

Jag vet att det finns andra lösningar som generellt sett är bättre men i det här fallet så är det min fru som också ska igång och det finns en del skäl till att göra på det här sättet för oss.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-06-19, kl 18:15

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Normalt ger jag råd till de som ska starta EF och i några fall andra lösningar. Du kan väl sända mig lite mer info på [email protected] så kanske jag kan ge dig något råd.
Lars

Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-06-20, kl 21:26

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du kan inte ändra en enskild firma till HB då det till sin konstruktion är två helt olika företagsformer. Vad man gör är isåfall att man startar ett HB och lägger in verksamheten från den enskilda firman i handelsbolaget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-06-30, kl 23:53

Markan

Markan

Inlägg: 13

Hej Karinj!
Kan du inte svara på min fråga lite längre ner?
Kontoavstämning och påföljd.Tack på förhand

Citat:

Ursprungligen postat av:

Du kan inte ändra en enskild firma till HB då det till sin konstruktion är två helt olika företagsformer. Vad man gör är isåfall att man startar ett HB och lägger in verksamheten från den enskilda firman i handelsbolaget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat