Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Hur går det till?

Inlägg 1 av 3

2006-06-21, kl 18:53

username

Anna
Larsson

Inlägg: 9

Hur går det till?

Hur går det till när man importerar en produkt/vara från t.ex. asien om man själv är där eller om man importerar via nätet?

Kan någon berätta lite utförligt (eller länka till en bra sida) vad man ska göra, vilka avgifter man ska betala, hur lång tid det tar ungefär, hur stor kapital det krävs mm

Alltså från det att man får syn på produkten till dess att de är i sverige och man hittar återförsäljare.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-06-25, kl 23:20

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Alltsa det gar ju inte att svara pa en sadan fraga. Du maste lämna mycket mer info om produkten du vill ha för att man över huvudtaget skall kunna hjälpa med nagot.

Finns produkten? Vad är det för volymer? Vad kostar produkten? Vad är det för produkt?

Generellt kan följande sägas. Du far antagligen fraktvillkoren FOB, vilket innebär att fraktavgifter tillkommer (ofta 5-10% av värdet) sedan maste varorna försäkras oxa (ytterligare nagra procent). Till sist sa tillkommer tull (olika beroende pa produkt) och moms (25%).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-06-29, kl 13:38

username

Jenny
Andersson

Inlägg: 5

Alla tillverkare m.m. i utlandet har väl egentligen lite olika tillvägagångsätt. Det är ju omöjligt att veta ex.vis leveranstider m.m.

Jag har varit med om allt från att varor har kommit till Sverige på under ett dygn från HongKong till att varor från ex.vis USA tog flera dagar innan varan överhuvudtaget lämnade USA och 2 veckor innan det kom till mig från dagen då tillverkaren skickade paketen.

Vi har ofta haft problem med tullen i Sverige, ofta har paketen blivit liggandes där ett par dagar innan de skickas vidare.

Du får som mrnowhereman säger antagligen betala frakten (allt beroende på hur stor/tung din leverans är) ev. försäkring om du har en värdefull last.

Sedan tillkommer ju alltid tull och moms om det är utanför EU. Tullen brukar inte vara så mycket, jag brukar få runt 4%, men momsen är ju 25%.

Kanske får mer svar om du har nån mer specifik fråga :)

/ Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat