Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Alltid fysisk verifikation?

Inlägg 1 av 3

2006-06-22, kl 08:54

username

Medlem
#47583

Inlägg: 8

Alltid fysisk verifikation?

Hej!
När jag bokför ska jag ju alltid ha en verifikation kopplad till händelsen i den fysiska pärmen. Gäller detta även när jag t.ex. betalar en faktura? Måste jag då skriva ut kontoutdraget från min privata konto/postgirokonto och sätta i pärmen eller gäller fakturan två gånger? Kan ex. en faktura ha två verifikationsnummer? ett nr för registrering av fakturan och ett nr när den betalas.
Vad brukar ni skriva på fakturan mer än verifikationsnr?

mvh,
Sarah

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-06-22, kl 17:20

username

Hans
Fohrman

Inlägg: 52

Man skall ju visa ett bevis på att det är betalt. Så en räkning är ju inte det. Utan då skulle man haft ett kvitto istället (som man får när man handlar i affär)

Kontoutag kan duga men om man inte vill det kan man i dom flesta internetbanker få ut en betalningsspec på just denna räkning där det står betald. Jag tar ut sådana både från FSB och Skandiabanken.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-06-28, kl 15:19

username

Stefan
Ros

Inlägg: 30

1)Jag sätter fakturan som verifikation på ankomstdatumet för fakturan och kontoutdrag/spec. som ver. på betaldatumet.
2) Jag kanske gör överkursen, men jag har gjort en "konteringsstämpel" i excel (finns även att köpa, för ca. 200-300 kronor), som jag skriver ut och fäster på fakturan. Där fyller jag i ankomstdatum, betaldatum, ver. nr, bokföringsdatum, och signatur. Och själva konteringen då.. Kan hända att det är för mycket, men bättre det än för lite, och det är inte så jobbigt som det låter..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat