Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Lagligt?

Inlägg 1 av 5

2006-07-03, kl 17:24

username

Therese
Karlsson

Inlägg: 4

Lagligt?

Hej! Jag undrar om det är någon som vet om det är olagligt att sälja fejk-märkeskläder i Sverige? Om man tillexempel skulle importera fejk-skor, tröjor, skärp med mera som man sedan säljer i en egen affär här i Sverige är detta möjligt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-07-03, kl 17:55

mikaely2a

mikaely2a

Inlägg: 71

Hejsan,

Vad de gäller själva importen så ska du enligt lagen straffas för smuggling om de framkommer att du fört in piratkopior i Sverige eller EU. Fastnar du i tullen med dina varor så straffas du för smuggling och döms till böter alternativt, vid grov smuggling, 6 månaders fängelse, dina varor beslagtas. Den transportfirma som du har använt, om de känt till att de transporterat kopior kan också de straffas för medhjälp.

Vad gäller försäljningen av piratkopierade varor så skulle jag inte rekommendera det av flera anledningar;
1. du kan straffas för smuggling (2000:1225)
2. du kan straffas för häleri (BRB 9:6)
3. falsk marknadsföring (1995:450) se paragraf 6 bl.a...

Den kanske viktigaste anledningen är dock enligt mig att du skulle lura dina kunder, ärlighet är viktigt!

Mvh,
Mikael Hansson
Yourlink2asia.com

Mikael Hansson
COO (Chief Operation Officer)
Yourlink2asia

Phone : + 46 (0)8 559 236 49
Email : [email protected]

Web : http://www.yourlink2asia.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-07-04, kl 11:33

username

Therese
Karlsson

Inlägg: 4

Jag skulle inte lura dem, för de skulle veta om att det är kopior.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2006-07-12, kl 18:58

nikkelundgren

nikkelundgren

Inlägg: 30

där kan jag bara rekommendera länder som är med i eu. dom har ingen tull på grejerna. utan handelshinder.
ex kina som inte är med i eu ska vi försöka undvika.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-08-15, kl 14:59

username

Gabriella
Vilhemsson
W

Inlägg: 16

Citat:

Ursprungligen postat av:

där kan jag bara rekommendera länder som är med i eu. dom har ingen tull på grejerna. utan handelshinder.
ex kina som inte är med i eu ska vi försöka undvika.



hej undrade om du kan mkt om att starta webb butik, ifall du kan och har tid får du gärna maila eller adda på msn så kan du kankse hjälpa mej att få svar på några frågetecken,, Mvh Bella [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat