Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Behöver hjälp med att komma igång med firman

Inlägg 1 av 7

2006-07-06, kl 12:56

username

Jacob
Helgesson

Inlägg: 2

Behöver hjälp med att komma igång med firman

Jag har registrerat en firma, men behöver tips hur jag snabbast och lättast kommer igång med den.

Affärsiden är att jag ska utföra trädgårds arbete åt privat personer. Det kan bli svårt eftersom det är på ett område där det finns mkt svart arbetskraft, men jag hade tänkt göra ett försök.
Har den rätta bilen och verktygen för det.
Men längre än så här har jag inte kommit.

Att få kunder har jag ider för, men jag vet inte riktigt hur papers arbetet tex kring prissättning, betalning osv fungerar (inte nämna alla skatteavdrag folk pratar om).

Men för att göra frågan lite lättare, hur kommer jag igång och arbetar om vi förutsäger att jag har kunder.

Glad för svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2006-07-10, kl 02:06

username

Medlem
#48485

Inlägg: 12

Mitt bästa tips till dig är att skaffa ett avtal med en revisorfirma som sköter detta. Varför? Ja för den slanten du tjänar in på att sköta ekonomin själv lönar sig inte. Har för 1 år sedan avslutat ett företag och insåg den tid jag lade ned på ekonomiska beräkningar var ett avgörande slösande av mitt företags resurser, då jag istället behövde lägga ned mer tid på att utbilda den personal jag hade. Revisorfirman kommer också berätta alla bra adrag o rättigheter du har, samt de kommer göra dem åt dig :)

SÅ gott råd, skaffa en revisor.
Ang priser... det finns här flera sätt att gå tillväga. Det bästa jag kan säga, att innan du når lönsamhet kommer det dröja ca ett år....Varför? Jo då har du fått en tillräcklig stor kundkrets som ger dig de antal uppdrag du behöver per månad. Så se till att ha en deltidsjobb på sidan av under uppstartåret.
Så priserna på dina tjänster bör vara att du erbjuder ett introduktionspris för ett antal gånger, som sedan trappas upp till normalt pris men kunden vet att det är värt. Eller så bakar du in detta i ett ambonemang.

mvh Vargas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2006-07-12, kl 14:52

username

Jan
Kohvakka

Inlägg: 4

Regel nr 1: Se till att skapa intäkter före utgifter. Sen finns det billiga bokföringsprogram som du enkelt kan hantera istället för att lägga pengar på revisor. Alt partnerskap med någon som kan bokföring mot % av vinsten?
Prisättning: Vad tar dina konkurrenter för pris? Hur vill du positionera dig på marknaden? Billigast? Flexiblast? etc. det ger dig en hum om hur mkt du ska ta betalt. Du kanske även bör ha en stategi för hur du hanterar folk som vill betala svart? dvs göra en special-deal med dom kanske?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2006-07-13, kl 02:34

username

Medlem
#48485

Inlägg: 12

Håller med "eastbayfog" om allt annat, förutom bokföringen. Av min erfarenhet råder det delad mening om det, och därav förblir mitt stående råd från praktisk förtagserfarenhet: GÖR INTE BOKFÖRINGEN SJÄLV. mvh Fredrik Vargas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2006-07-16, kl 22:51

username

Jacob
Helgesson

Inlägg: 2

Tack så mycket för er hjälp. :) Vet en revisor som har kontor bara något kvarter ifrån mej, ska ta kontakt med henne.

MVH/Jake

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2006-08-02, kl 14:42

ruffestuffen

ruffestuffen

Inlägg: 44

Ta in offerter för arbete som konkurrenter kan göra i din egen trädgård för att se inom vilken gräns de prissätter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2006-08-22, kl 16:44

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 7

Räkna först ut hur mycket du kan tänkas tjäna. Sätt inte för höga mål utan håll dig inom rimliga gränser. Räkna därefter på utgifterna. Dvs lägg upp en prel. budget. Är det lönsamt? Konkkurrenter? Marknadsföring? Varför ska de köpa av dig och inte av dina konkurrenter? När det gäller ekonomin är det helt klart enklast och mest kostnadseffektivt att överlämna det till en revisor. Det finns revisorer som tar betalt per enskild gjord order.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat