Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

privat eller företagskund?

Inlägg 1 av 5

2006-07-06, kl 17:25

rosenberg

rosenberg

Inlägg: 11

privat eller företagskund?

Hej! Om man vill teckna ett internetabonemang till företaget ska det verkligen vara nödvändigt att teckna ett företagsabonemang då för 1200 kr i månaden?

Kan man inte teckna ett privatabonemang med faktura adressen till företaget? Kan man bokföra det då? utan att göra något olagligt?

Gäller olika till enskild firma och handelsbolag?

Känns jävligt onödigt att betala 1000 kr extra för att företagsnamnet ska stå på fakturan!

Tack på förahand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-07-06, kl 17:48

username

Stefan
Ros

Inlägg: 30

Jag kan inte svära på det, men de borde nog inte vara några problem att skriva som privat. Så gör iallafall jag med telefonabbonemanget. Skillnaden med att ha företagsabbonemang där var typ funktionerna. Dom som står för abbonemanget (Leverantören) har nog koll på det.
Jag tror att det bara är att teckna ett privatabbonemang och när dom frågar efter namn och adress svarar du med företagets namn och adress, så står ju abbonemanget på firman.
Men som sagt, fråga leverantören, tycker jag. Eller ännu bättra ring och fråga flera leverantörer, så får du ett säkrare svar.
//Leffe

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-07-06, kl 20:53

username

Hans
Fohrman

Inlägg: 52

Har du enskild firma så kvittar det ju om det står ditt namn eller företaget på fakturan iallafall.

Har du internet abonemanget i hemmet om du har kontoet där så har skattemyndigheten börjat att avslå detta avdrag. Här verkar dom numer stenhårda.

Hans F

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2006-07-07, kl 16:14

jorgene

jorgene

Inlägg: 21

Jag är medveten om att de är restriktiva med avdrag för Internet, men som digitalfotograf är jag väldigt beroende av hög hastighet (särskilt UT mot Internet). Jag gjorde ett öppet yrkande på 40% av totalkostnaden, och vi får väl se om det går igenom. Tycker att det borde göra det, då jag ser merkostnaden för det snabbare abonnemanget som en rent verksamhetsrelaterad kostnad. Jag hade ju inte haft detta snabba abonnemang privat.

Sunpunkter och/eller erfarenheter på detta resonemang?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-08-27, kl 12:41

username

Markus
Andersson

Inlägg: 7

jorgene, hur blev det med ditt yrkande? fick du göra ditt avdrag?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat