Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Tillverka sprit/cigaretter lagligt i ryssland

Inlägg 1 av 5

2006-07-13, kl 21:46

username

Mario
Pena

Inlägg: 12

Tillverka sprit/cigaretter lagligt i ryssland

Hej
Jag skulle vilja veta mera om vilka risker det är från den organiserade brottsligheten att starta ett företag som tillverkar sprit eller cigaretter lagligt i mitt hemland ryssland och vad vinsten skulle kunna ligga på om året. Sen undrar jag var man kan köpa utrustning till att tillverka sprit med etiketter och allt.
Hej då

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-07-14, kl 04:37

username

Medlem
#48485

Inlägg: 12

Att tillverka sprit och div, kan bli väldigt lönsamt, Men kan bli väldigt farligt ekonomiskt sätt.
Om du har tänkt att importera till Sverige, så har du en rad två problem att övervinna av tre. Ett har du redan fixat genom att slippa licenstillverkingen i Sverige dock, därmed fördel Ryssland.
Men du måste fortfarande ha en firma i Sverige som importerar/ agentur som tar inom du ska sälja till systembolaget, blankett hittar du då hos skatteverket. DU kan finna viss information via denna länk http://www.systembolaget.se/Applikationer/Knappar/OmSystembolaget/Sortiment/Leverantorsfakta.htm

Men du kan gå förbi detta genom att ha en webbsida som du marknadsför mot den svenska marknaden, där vi vanliga dödliga kan beställa spriten o cigaretterna via hemsidan och få den hemkört. Men då måste du plötsligt ha en agentur i ett EU land som har liberala regler.... förslagsvis då Lettland eller Estland osv... så slipper du tullen genrellet.
Men som du kanske har löst så har tullen beslagtagit sändningar, som de sedan förvarar i magasiner i väntan på domstolsbeslut ang den fria rörligheten i EU etc, om den ska gälla sprit o cigaretter etc.
Ev kan cigaretter fungera mycket bättre. Så därmed är mitt råd att du satsar på tobak o cigaretter, och registrerar en agentur/firma i ett annat EUland för sedan ta emot beställningar från Svenska. OM det var menat för Sverige.

Om du inte har tänkt dig detta för Sverige utan ha firman bara i Ryssland... ja då är det en annan tia. Men du kan räkna med flera år, ifall du startar upp egen firma i Ryssland, så rådet är att du istället använder en mindre etablerad firma i Ryssland ingår i avtal med dem, att du får "branda" ett eget märke, som då säljs i ditt namn, medan de producerar. Därmed har du nog kringgått de flesta risker med brottslighet osv.
Men ang utrustning, så rekommenderar jag att du använder de företaget som tillverkar åt dig. Annars är det väldigt enkelt att tillverka sprit, finns flera beskrivningar att ladda ned från nätet, och de mesta kan du köpa i detaljer väldigt billigt. Det är råvarorna "socker och aktivt kol" som kostar i ingridienser. Ang tobak och cigaretter vet jag inget om.

Mvh Fredrik Vargas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-07-25, kl 09:29

username

Mohamed
Abdi

Inlägg: 13

Är detta något som Fredrik har sysslat med tidigare?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2006-07-26, kl 00:16

username

Medlem
#48485

Inlägg: 12

Har tillverkat egen starkvaram (olagligt, och straffad), och har haft ideer om att importera sprit under rätt etikett, eller egen producerad öl och kan då tillverkningsproceduren. Därav har jag varit i kontakt med tull, folkhälsomyndigheten etc. Sedan är jag påläst om de senaste reglerna ang spritimport, uppköp av systembolaget, och vad som gäller öststaterna. Men där går gränsen på vad jag kan, Hur så?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-08-03, kl 13:57

username

Mohamed
Abdi

Inlägg: 13

Lite nyfiken :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat