Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

hur vågar man ta steget?

Inlägg 1 av 7

2006-07-18, kl 21:23

username

Per
Silvin

Inlägg: 7

hur vågar man ta steget?

Kanske fel tråd.. men min tanke bygger utifrån affärsidéer.. Jag är en person som alltid kommer på flera affärsidéer, alla tycker jag inte är bra. andra tycker jag verkligen saknas på marknaden, diskuterar med andra och de tycker också mina idéer är bra. Men hur vågar man ta steget att starta något? Jag har inga problem att satsa och riskera det jag själv äger (i nuläget dryga 100 000 kronor) Men när jag räknar på mina idéer och startkapitalet går över detta, då vågar jag inte gå vidare. Jag tror inte att det skulle vara några problem att få t.ex. lån och det mesta praktiska med företag är jag säker på att jag klarar. Studerar även ekonomi vid linköpings universitet som känns mindre stimulerande och som får mig att vidare önska starta något eget varje dag men vågar inte ta risken att förlora mer än jag har..

Har någon ett tips på hur man går vidare?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2006-07-20, kl 16:39

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du har bra forutsattningar med ekonomi i botten och en vilja att satta igang. Ta en tur till Riga/Lettland och titta lite runt sa kanske du hittar nagot spannande. Att flytta dit och arbeta darifran ar ett satt att fa mycket mer over an i Sverige.
Lars
[email protected]
www.flysverige.nu
Start av foretag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2006-07-20, kl 22:51

username

Per
Silvin

Inlägg: 7

Jo att jag har en liten ekonomisk grund och en vilja är inget jag misstror på. Det är hur jag vågar ta steget över till "andra sidan" som oroar mig. Jag tvivlar inte åtminstone inte vad jag tror på mig eller mina idéer men det är någon psykologisk spärr som ligger i vägen..

I Riga har jag dessutom varit en intressant stad, fick lite intressanta upplägg på olika idéer. Tyvärr tyckte jag det var synd att mycket av invånarna var väldigt reserverade. Service i butiker var sällan något man fick. Men annars var jag mycket imponerad av landet och staden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2006-07-21, kl 19:18

username

Per-daniel
Olsson

Inlägg: 9

Jag funderar på samma sätt, har fast heltidsanställning som det inte känns rätt att släppa direkt, så jag har börjat i liten skala som hobbyverksamhet och tänker nästa sommar utvärdera om jag kan gå ner på deltid för att ägna mig åt min verksamhet. Sedan får vi se om det håller som heltidssysselsättning eller inte. Är rädd att det tar längre tid att få verksamheten att gå runt än kapitalet räcker. Likaså är det dumt att använda det i ett startskede om det kan komma bättre till användning längre fram. Men visst, det är jättetrist att inte kunna köra hårt med en gång. Men man får ju inte försätta sig i en situation man inte klarar att reda ut.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2006-07-21, kl 20:47

username

Bengt
Andersson

Inlägg: 13

Hej Silvin,
Jag känner samarbetspartners som har kontakter i över 80 länder där du kan komma i gång med ett företag direkt.
För mera info. Kontakta mig på
[email protected]

Mvh
Micke

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2006-07-22, kl 16:57

username

Magnus
Haettner

Inlägg: 1

Hej silvin!

Mitt tips är att du börjar med att läsa följande böcker skrivna av Robert Kiyosaki.

1. Rich Dad Poor Dad
2. Cashflow Quadrant
3. Business School

Mvh miomio

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2006-07-26, kl 03:06

jonathan

jonathan

Inlägg: 29

Finns en bok jag själv läst en gång i tiden
som heter "Känn rädslan och våga ändå"
av Jeffers, Susan

kostar typ 50 spänn på nätet

Handlar om att våga sig på nya saker, kanske hjälper?

mvh

jdk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat