Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Hur fungerar det med riskkapital?

Inlägg 1 av 3

2006-07-23, kl 17:27

jullebulle

jullebulle

Inlägg: 9

Hur fungerar det med riskkapital?

Hej, Jag undrar över hur det rent praktiskt fungerar med riskkapital. Jag är delägare i ett nystartat aktiebolag, där vi är totalt 3st delägare med totalt 100 000 i aktiekapital. Om vi skulle vara intresserade av att få hjälp med ytterligare 100000kr i form av ngn extern finansiär, hur blir det då med ägendeformen... iom att den som lägger in 100000kr i företaget faktiskt satt in lika mycket perngar som vi totalt sett har satt in själva. Äger han 50% av aktierna då? Och han han isåfall rätt att besluta någonting i företaget? MVH Julia

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-07-25, kl 08:54

username

Anders
Lindahl

Inlägg: 2

Hej

Det finns ett flertal olika scenarion när man får riskkapital. Det normala är en riktad nyemission där investeraren tecknar ett visst antal aktier. I det här fallet så rör det sig om att han äger 50 % och därmed även har ett stort inflyttande som majoritets ägare.

Jag har sett andra varianter också som att aktierna emitteras till ett högre styck pris så att hans ägar andel blir mindre för samma summa pengar. Det finns även en variant där pengarna betalas in som lån men den är mer ovanlig.

Oavsett så är det viktigt att ni trivs med investeraren. Tanken är ju att ni båda skall ha något ut av samarbetet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-07-29, kl 22:24

username

Peter
Selin

Inlägg: 42

Hej
Det beror på vilken värdering bolaget har

Inläggets betyg
Svara Svara med citat