Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

foretagsform samt regler ang verksamheten

Inlägg 1 av 2

2006-07-28, kl 18:47

username

Dmitriy
Prokopov

Inlägg: 34

foretagsform samt regler ang verksamheten

Hej
Jag har möjlighet att börja sälja tomter via en kontakt utomlands till svenska köpare som vill bygga hus där, och även färdiga hus.
Vilket företagsform är bäst för att bedriva sådan handel (vi är två), samt hur funkar det med moms när man säljer mark. Marken är inte min, utan jag agerar en koppling mellan ägare och svenska köpare.
Tomterna är inom EU.

Tack!!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-08-04, kl 12:26

username

Stefan
Palm

Inlägg: 10

Hej, för att kunna besvara din fråga måste jag ha ytterligare vetskap om villkoren (bl.a. om ditt ansvar som du och markförsäljaren kommit överens om) som du har. Generellt sett brukar man säga att AB, har fördelen att du är ekonomiskt begränsad vad gäller din skyldighet ut ifall att Kostnaderna i företaget blir större än dina Intäkter, Så du blir inte personligt ansvarig. Idag är detta den populäraste associationsformen. HB; måste man vara minst 2 pers i för att starta upp (så om din kompanjon backar ut, finns inte företaget mer). Om man har ett riktigt bra bolagsavtal, kan det bli lika vattentätt som ett ABs gällande det egna ansvaret! I ett AB är du redovisningsskyldig (kostnad för revisor kan man kanske tänka på och byråkratin med redovisning m.m.), medan i ett HB du inte är det om du inte kommer att överstiga en viss omsättning. Kan inte siffran utantill nu, utan måste kolla upp det. Enkla företag kan inte förvärva rättigheter (allt i detta företag får ni göra i eget namn), så denna form skulle jag aldrig rekommendera. Sammanfattningsvis om ni har låga Kostnader och bra kompanjoner satsa på HB, Är risken i företaget större, är det säkraste kortet och dyraste AB.
Momsfrågan är jag osäker på och vill inte missvägleda dej, så fråga vidare! Hälsningar Stefan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat