Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Uppfinningar & Patent

Vad gör jag med mina idéer?

Inlägg 1 av 5

2006-08-04, kl 10:20

username

Jenny
Ramsner

Inlägg: 1

Vad gör jag med mina idéer?

Hej!

Jag har två idéer inom olika områden som jag tror på.
Den ena idén är kanske lite av en "lyxgrej", men den andra skulle nog vara intressant för större företag såsom Ikea, Coop, Maxi, barnvagnstillverkare osv. Idén har med kundvagnar att göra. Grejen är att jag inte är helt säker på om denna idé har provats (tror inte det, för varför finns den då inte kvar?), och har den inte det är det underligt då den är otroligt enkel egentligen.

Hur kan jag ta reda på om min idé kan vara intressant utan att förklara för andra som kan "sno" den? Kan man kontakta företag och berätta om den utan prototyp - jag kan inte tillverka sådan själv - tummen mitt i handen...

Den andra idén gäller nappar till barn. Det är en idé om hur man ska slippa springa och leta efter borttappade nappar. Det vet alla föräldrar att man får göra varje dag om barnet använder napp!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-08-14, kl 15:40

username

Alexander
Jonsson

Inlägg: 8

Bygg en prototyp och kila iväg till patentverket:)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-08-24, kl 14:50

Jolson

Jolson

Inlägg: 101

Hej

har det med elektronik att göra är du välkommen till Henriksson & konsultpartners för en offert och råd på hur du får fram en prototyp och patent.
www.henriksson.se

M.v.h.

Johan Olson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2006-08-28, kl 18:03

MsQ

MsQ

Inlägg: 12

Hej!
Du behöver ett sekretessavtal som de du pratar med ska skriva på så kan de inte ”sno” din idé. Gå in på Svenska upppfinnareföreningens hemsida www.suf.com under ”Förverkliga din idé”, där kan du ladda ner ett sekretess avtal. SUF är inga rådgivare, men du hittar information om hur du går tillväga i uppfinnarvärlden mm Här hittar du även Lokala uppfinnarföreningar som du kan ta kontakt med. Ta kontakt med www.ALMI.se i ditt län och prata med dem. Sedan har du www.innovationsverige.com där du kan hitta innovationsrådgivare i ditt län! Skulle du få nja eller nej på ett ställe och du fortfarande känner att du vill fortsätta med din idé så ta inte nej för ett nej. Fortsätt om det känns rätt, det finns det massor av litteratur på området! Roland E Andersson har skrivit ”Innovationsprocessen” (ISBN 91-972777-0-3) utgiven av Teknovator, där du kan läsa ungefär hur arbetet går till från idé till färdig produkt.
mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2011-07-23, kl 01:06

baylin

baylin

Inlägg: 2

Hej
Har en ide om en kundvagn i ny design som jag har haft i massor med år. Den poppar upp med jämna mellan rum. Då försöker jag att driva den vidare ett tag. Slutar med samma sak. Ingenting.
Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat