Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

HUR HITTAR MAN DEM?

Inlägg 1 av 2

2006-08-08, kl 18:40

username

Anna
Larsson

Inlägg: 9

HUR HITTAR MAN DEM?

Hur hittar man investerare. Ser att många söker här på startaeget.se men är det så säkert. Man har ju inte träffat personen och den kanske bara är ute efter ens ideer. Så hur får man tag på investerare annars?

Sen undrar jag vad man egentligen behöver. Affärsplan, budgetplan, nå mer? Och hur mycket ska man avslöja?, en en gång kan personen själv stjäla ideen.

Finns det inte företag eller privatpersoner som "annonserar" efter investeringar nån stans?

Nån som har egen erfarenhet av detta?


Råd, tips mm.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-08-10, kl 21:31

username

Christopher
Berg

Inlägg: 75

Hej Econnas,

Nu kommer några oerhört värdefulla tips!
Jag har letat investerare ja jag vet inte hur många ggr. och hur länge och det finns flera mycket enkla sätt.

Några vägar att gå är så väl kamouflerade så man undrar om någon ska ta del av dem. Det finns något som heter Språngbräda som arrangeras av Connect. Connect är en statligt finansierad rörelse som hjälper företag att komma i kontakt med investerare. Där har du möjlighet att gå deras "kurs" eller vad vi nu ska kalla det där de med er hjälp sätter upp din affärsidé i dokumentform på ett sätt så att alla förstår den. Och en kunnig kan ta del av värdet som du erbjuder en ev. investerare.

När detta är gjort har du chansen att få presentera din affärsidé inför en panel av inbitna företagare, VDs, investerare, advokater osv. som betygsätter din presentation och där de ger kommentarer på saker du bör tänka på.

Du kommer även att få möjlighet att få inbjudningar till så kallade Investerar luncher här har du den riktigt stora chansen att med en minimerad skara människor få presentera din affärsidé inför ofta finanseliten. Jag har själv gjort detta ett par gånger och svar ja det är pirrigt att på 8-10 minuter presentera något som du har jobbat med i kanske flera år.

Efter alla har haft sin dragning så har du chansen att mingla med dessa herrar eller damer och utbyta visitkort och förhoppningsvis fånga någons intresse alt. ta kontakt vidare privat sedan.


Det finns även något som heter Entreprenörs Galan men det är något som är relativt dyrt och intresset under dessa kvällar har en tendens att mera ligga på Entertainment stadiet än att du som entreprenör verkligen får ut något.

Kanske borde hålla kurser i detta :)

Hur som helst ge ALDRIG upp är mitt råd och lycka till!

Mvh
Christopher - www.3wsolutions.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat