Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Vad är skillnaden?

Inlägg 1 av 4

2006-08-15, kl 19:12

username

David
Lavu

Inlägg: 38

Vad är skillnaden?

Vad är skillnaden mellan företag, firma och enskild firma?

Och vilka olika sätt fonns det att registrera ett företag på?
t.ex. AB, HB mm och hur mycket kostar det att registrera?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-08-16, kl 00:05

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Ett företag är en organisation (juridisk person) som skapas för att bedriva verksamhet som ska generera vinster till dess ägare.
Firma är organisationens namn. Även en privatperson bedriver näringsverksamhet kan ju vilja ha ett namn till sin verksamhet trots att det inte är ett företag dvs en egen juridisk person. När en privatperson på det viset skyddar en firma för sin verksamhet så blir det alltså en enskild firma.
Alla firmor registreras på bolagsverket men om du inte ska ha ett företag utan bara bedriva näringsverksamhet så räcker det att söka om FA-skatt och det gör du hos Skatteverket.
AB och HB kan du också köpa som lagerbolag, dvs de är redan registrerade när du köper dem så allt du då behöver göra är att ändra styrelse och namn på AB:et eller delägarna när det gäller HB:et samt förståss söka F-skattsedlar till bolagen. Vad du slipper är handläggningstiden på bolagsverket för att få bolagen registrerade utan kan sätta igång verksamheten direkt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-08-21, kl 15:07

username

Tradian
Almasanu

Inlägg: 9

Enskild firma kosta 1000 kr,
AB är 2000 kr + 100.000 i aktiekapital
Filial av LTD 2000 + 8900 + moms
HB 1000 kr

Mitt privata åsikt kan ju vara lite på kanten med tanke att vi i www.startaforetag.se håller just på med att registrera englelska LTD och tillhörande filialer i Sverige, dvs så kallade AB utan 100 000 i aktiekapital.

Min övertygelse är ju att detta är en bra alternativ till en vanlig AB om man inte har 100`. En EF skulle jag personlige aldrig komma på tanken att starta, inte med tanke på vad en eventulle kokurs kan kosta. Skulle egentligen aldrig komma på tanken att starta ett bolag med delad ansvar heller, då jag inte är intr av att betala för någons annans misstag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-08-26, kl 14:02

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Ytterligare trådar där startaforetag.se spelar på folks rädsla om ett liv på existensminimum. I 99,9% av fallen är det du själv som bestämmer om du vill driva företaget i konkurs. Alltså finns det inga fördelar med ett Ltd, enbart en massa extra kostnader. Använd forumets sökfunktion för att få ytterligare info, jag har avrått från detta tidigare.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat