Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Ny affärs ide, Bar

Inlägg 1 av 10

2006-08-18, kl 12:52

Schepp

Schepp

Inlägg: 3

Ny affärs ide, Bar

Hej.


Jag har en lokal på 220kvm mitt i centrum.
I vår stad så är det inte gott om ställen att faktiskt bara gå ut att dricka på. Jag har funderingar att faktiskt öppna upp en bar där, med inrikting på stil. Jag har en möbel kontakt som kan ordna dessa väldigt stilfulla möbler inkl bar stolar. Svart skinn med vita bord. Ngra schysst lampor på det och lite mattor och fräsch golv. Jag har hela bilden i huvudet, Men vad mer bör man tänka på? Musik, rättigheter på musik som spelas? Vin och öl rättigheter, vart får man tag på det , och hur svårt är det att få det. Vad mer bör man tänka på?


M.v.h
Richard

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2006-08-18, kl 16:38

dennissweden

dennissweden

Inlägg: 55

vad har du för mail adress
mvh dennis

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2006-08-18, kl 20:05

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Hej!

Vakter är det första jag kommer att tänka på och hur snabbt man går i konkurs om man inte har bra vakter som gallrar bland besökarna, poff tjoff så ryker alkoholförsäljningstillståndet :-/

Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2006-08-18, kl 22:47

username

Peter
Nygren

Inlägg: 17

Personal (vakter, bar, DJ, disk etc), Alkoholtillstånd söker du hos din kommun och där kan du även fråga om musik och annat som de SKA ha svar på. Det du bör göra är en liten affärsplan för att visa att du är seriös för exempelvis kommun och banker,o ch typ visa att så här ahr du tänkt och göra lite budgetar och så vidare. Glöm inte att räkna med inventarier...

Spela själv igenom en kväll på krogen. Vad använder man (glas, is, bestick etc och hur underhåller man stället med städhjälp etc). Glöm inte att ta med alla detaljer och gå gärna ut en runda på krogen med ett antäckningsblock och sno idéer från dina konkurrenter coh se hur de gör och vad som du kan göra bättre...

Hoppas min info kan hjälpa dig en liten bit på vägen och lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2006-08-18, kl 22:48

username

Peter
Nygren

Inlägg: 17

Tänk även på att du kanske kan använda lokalen till något annat på vardagarna när det inte är krogliv i lokalen och försök att öka dina intäkter på så sätt eller skära ner på hyran...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2006-08-19, kl 15:49

Schepp

Schepp

Inlägg: 3

Dennis, [email protected] är min mail. Och tack för alla svar! Jo, vakter är ju ett måste som sagt. Har två väldigt duktiga dj:s i bekanskaps kretsen. Så har kontakter när det gäller det mesta Men det är ju som sagt allt omkring, vad skulle man kunna kombinera en bar/hang out med om dagarna då jag ej får bedriva kök relaterad verksamhet i lokalen, Fik går ju ej i lås då t.ex

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2006-08-22, kl 16:26

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 7

Beror lite på temat i baren, vilken typ av bar du ska ha. Internetuppkoppling är något man kan sälja.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2006-08-22, kl 21:41

username

Medlem
#20132

Inlägg: 54

Hej! tyvär måste jag göra dig besviken. Eftersom du inte får bedriva köks relaterad verksamhet i lokalen kan du heller inte öppna någon bar. Lagen kräver att du ska, för att få servera alkohol, ett riktigt resturangkök. Lagen kräver också att du måste kunna servera tillagad mat i lokalen.
Du verkar ha en ide som du tror på så jag tycker du ska leta reda på en annan lokal!!

MVH Pekivan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2006-08-23, kl 13:46

username

Medlem
#22336

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej.
If you would like to promote your club, try using www.exclusivestockholm.com



Jag har en lokal på 220kvm mitt i centrum.
I vår stad så är det inte gott om ställen att faktiskt bara gå ut att dricka på. Jag har funderingar att faktiskt öppna upp en bar där, med inrikting på stil. Jag har en möbel kontakt som kan ordna dessa väldigt stilfulla möbler inkl bar stolar. Svart skinn med vita bord. Ngra schysst lampor på det och lite mattor och fräsch golv. Jag har hela bilden i huvudet, Men vad mer bör man tänka på? Musik, rättigheter på musik som spelas? Vin och öl rättigheter, vart får man tag på det , och hur svårt är det att få det. Vad mer bör man tänka på?


M.v.h
Richard

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2006-09-02, kl 12:24

username

Lukas
Fryklund

Inlägg: 6

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej! tyvär måste jag göra dig besviken. Eftersom du inte får bedriva köks relaterad verksamhet i lokalen kan du heller inte öppna någon bar. Lagen kräver att du ska, för att få servera alkohol, ett riktigt resturangkök. Lagen kräver också att du måste kunna servera tillagad mat i lokalen.
Du verkar ha en ide som du tror på så jag tycker du ska leta reda på en annan lokal!!

MVH Pekivan



Det stämmer att du måste kunna tillaga varm mat för att kunna ansöka om alkoholtillstånd. Vad som dock inte anges i lagtexten är hur du tillagar den, du behöver alltså inte ha ett storkök och laga till maten i utan kan rent teoretiskt ha en microvågsugn och värma piroger i. Du måste ha en meny som kan visas upp, och den måste inehålla minst 2 olika "varma rätter" vilket då kan vara Pirog och Pan Pizza

Inläggets betyg
Svara Svara med citat