Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Grundhjälp/tips Import till Sv från No

Inlägg 1 av 2

2006-08-27, kl 01:22

username

Sten
Arvidsson

Inlägg: 1

Grundhjälp/tips Import till Sv från No

Hej allesammans
Jag har en ide om att sälja en typ av livsmedelsprodukt i Sverige som tillverkas i Norge.
Denna produkt Går ej att få tag i i Sverige överhuvudtaget.

Vill gärna veta ifall jag behöver bli agent för företaget eller ifall jag kan göra det enklare med att bara köpa genom ett egestartat företag?

Skulle gärna vilja ha några råd på hur man som litet företag får lov att köpa dessa produkter och sälja i sverige, ifall det finns några speciella bestämmelser mm?

Ochså skulle jag gärna vilja veta några råd till hur man tillex skulle få konsum att börja köpa produkten?

Tack på förhand
MVH Sten

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-08-27, kl 13:32

beohlsson

beohlsson

Inlägg: 15

Först och främst måste du försöka få ett skriftligt avtal med norrmännen. (Ta med Danmark om du kan.) Anledning till detta är att om det skulle lyckas bra för dig så kan dem enkelt inte kasta ut dig och själva starta en avdelning här.

När du har kontraktet så kör du igång på enskild firma om inte du redan har Handelsbolag/Aktiebolag och börjar traditionell marknadsföring med allt vad detta nu innebär. Jag hade själv övervägt att börja med ”dropshipments” om inte du har resurserna?

http://www.answers.com/topic/drop-shipment

Sen kommer snart alla smartisarna här på stället att berätta om för dig att du MÅSTE göra en marknadsanalys, likviditetsbudget bla bla bla bla och snart har vi förlorat ännu en entreprenör med en affärsidé. Tänk Ingmar Kamprad han brydde sig inte om alla högutbildade ekonomer och banktjänstemän när han startade sin lilla butik

Lycka till!

Pss. Och nä! Det finns inga standard agent avtal/kontrakt som du kan använda dig av. Man skriver helt enkelt ner vad man har kommit överens om i två exemplar varav parterna tager varit sitt. Lite hjälp hittar du på biblioteket

Inläggets betyg
Svara Svara med citat