Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Kan ej göra slutliga beslutet

Inlägg 1 av 2

2006-08-29, kl 16:43

mrbulle

mrbulle

Inlägg: 10

Kan ej göra slutliga beslutet

Har ett stort problem angående mina planer på starta eget.
Jag är 20år och pluggar på Universitet i Lund. Pluggar till Systemvetare. Har även en del kunskap om bokföring.

I ett års tid har jag och en kompis snackat om att dra igång ett företag inom IT området. Varit mycket snack om saken och vi har diskuterat hur vi ska marknadsföra oss hitta kunder.
På sista tiden har han inte varit intresserad av starta företag och jag har varit väldigt drivande i frågan. Har bestämmt mig för att nu ska jag starta något, utan honom.

Företaget kommer drivas parallelt med skolan, någon som har erfarenhet av detta och kan berätta hur det är?

Min affärsidé går att applicera på båda företag och privatpersoner. Dock känns det som företagsdelen ger mer utdelning (och jobb) men att delen mot privatpersoner blir lättare att marknadsföra sig mot.
Hur marknadsför man sig lättast och billigast mot företag?

Ska man satsa på bara ett kundsegment eller man ska satsa på båda?

Tacksam för kommentarer.

[email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-08-29, kl 21:43

linatti

linatti

Inlägg: 4

Var försiktig med marknadsföringen! Jag har haft en webbutik som jag drev i ungefär 2 år. Under den tiden lärde hag mig ett och annat om marknadsföringen. Det kommer många samtal till dig med "världens bästa marknadföringsknep" Jag hade bland annat Pricerunner och Kelkoo och det var fruktansvärt vad jag fick betala för ingenting! Jag fick fakturor på tiotusentalskronor från dom och om Du tänker på att ungefär 1 - 2% av besökarna från dom gör avslut så innebär det att om dom då köper till ex. ett tangentbord för 400kr och Du har 10 - 15% på den så tjänar Du inte så mycket på den. det har kanske då blivit 400 klick på denna tangentbord och dom tar 2kr/klick.

Detta är bara ett litet exempel, men så går det till med dom. Det finns dock massor med andra möjligheter att synas gratis på internet så tro inte att man måste ha Pricerunner och Kelkoo för att synas där!

Tänk också på att Posten är väldigt dyr! Det går mycket pengar till frakten. Detta är ju faktiskt aktuellt för Dig om Du tänker sälja varor på nätet. om det är tjänster som Du har i tankarna så finns det mycket mera pengar att hämta där.

Lycka till med Dina planer!

MVH: Mikael Iinatti
FD: JMBDATA.SE


Inläggets betyg
Svara Svara med citat