Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Lånfrågor

Inlägg 1 av 4

2006-08-31, kl 14:15

npss84

npss84

Inlägg: 5

Lånfrågor

Hej
Jag undrar ett par saker tilll en affärsidé jag har om att köpa villor och hyra ut.
Första frågan: Om jag tar ett privat lån med egen lägenhet som säkerhet för att finansera kontantinsatsen, kan jag lägga in räntan på det som en kostnad för företaget? Eller rent av låna för företagets räkning på min lägenhet?
Andra frågan: Räknas amorteringar som en kostnad? Och i så fall gäller det även det privata lånet?
Sista frågan: Gäller ränterabatten på lån även företag?

Tack på förhand!
MVH /Petter

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-08-31, kl 16:50

username

Sara
Norr

Inlägg: 45

Har du AB eller Enskild firma eller handelsbolag?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-08-31, kl 16:50

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jag utgår från att det är ett AB sku ska driva verksamheten i. Om du då lånar privat i banken med din lägenhet som säkerhet så kan du i din tur låna in pengarna till ditt aktiebolag. Bolaget har sedan samma ränta till dig som du har till banken och ska amortera dig i samma takt som du amorterar banken. Vid årets slut kommer du att ha lika stora tänteintäkter som räntekostnader för det lånet viket gör att 0-summespel för dig och kostnaderna har hamnat i ditt bolag där de hör hemma.
Godtar banken det så går det bra att bolaget lånar och du ställer din lägenhet som säkerhet, men det är inte säkert att banken går med på det.
Amortering är ingen kostnad varken för lån som ligger i bolaget eller om det är ett privatlån. Det r bara en avbetalning som gör att skulden minskas.
Vad menar du med ränterabatt? Menar du skattereduktionen för underskott i kapital, alltså att du minskar skatten med 30% av dina räntor (om nu det är det enda du har som beskattas i kapital)? Då är svaret nej för ett AB. Räntan blir en kostnad i bolaget precis som vilken annan kostnad som helst ex värme, sophämtning, revision, telefon och avskrivningar. Tillskillnad från en privatperon så beskattar ju bolaget vinsten inte intäkterna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-08-31, kl 20:43

npss84

npss84

Inlägg: 5

Tack så mycket!

Det jag menar med om amortering räknas som kostnad, är om man har t ex 1000 kr vinst. Om man istället för att ta ut den i lön och amorterar på lånet istället, måste man skatta på den direkt eller först vid ev försäljning?
Om man skulle ha ett HB, skulle något av ovansagda vara anorlunda då?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat