Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Hjälp med starten?

Inlägg 1 av 2

2009-01-02, kl 14:54

username

Medlem
#57532

Inlägg: 4

Hjälp med starten?

Hej! Jag är ny här. Tänkte starta ett företag, men det följer inte normala normer riktigt. Är handikappad och orkar inte längre slåss mot Försäkringskassan, så jag tänkte göra min egen lycka och arbeta hemifrån. Har testat på liten skala så jag vet att detta kommer fungera, tänker köpa och sälja på internet auktioner. Kommer köpa mest ifrån utlandet, och sälja på Tradera.
 
Har fått för mig ett företag är mer lönsamt än hobbyverksamhet när det gäller beskattningen, och, tydligen kan man inte ha hobbyverksamhet om man är arbetslös för då kan man inte ha en fritid. Ja hur dom nu tänker, suck... Kommer sälja mest samlarsaker, Elvisprylar, sportsaker, frimärken, osv osv. Allt möjligt. Hela affärsidén är klar, det oroar mig inte. Förväntar mig det tar 1-2 år innan jag får upp en lönsamhet och blir av med lånet, sen ska det rulla på och kanske få ut 10.000kr netto i månaden. Banklån kommer jag inte få då detta inte är en normal företagsidé, dessutom har jag otaxerad inkomst (från Förskassan) så jag får inga normala lån heller. Kommer skaffa förhoppningsvis 100.000kr i lån hos något mindre seriöst företag till säkert en hutlös ränta (20-30%), men det ska gå ändå.
 
Problemen: Har 0 i erfarenhet, och jag ser framför mig hur krångligt det kommer bli!? Jag menar, moms, skatter, hur gör man? Och kvitton? Då jag köper själv på auktioner utomlands finns det sällan kvitton, kommer köpa från privatpersoner också, och t.o.m. byta till mig saker. Hur redovisar jag detta, ska varenda köp redovisas för? På ett år kommer det bli många många tusen köp, och försäljningar, av småsaker. Kommer inte ha någon egen webbsida alls, i alla fall inte till en början, om några år kanske. Kommer bara köpa, sälja, köpa sälja.


Har dragit mig ett halvår för detta, har 100% tilltro till min förmåga att gå med vinst så småningom men drar mig för det byråkratiska... 
 
Linda

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2009-03-01, kl 23:51

username

Christian
Solli

Inlägg: 8

du kan starta med att titta in här: www.fmcosmetics.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat