Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kör med föräldrarnas bil

Inlägg 1 av 4

2008-07-03, kl 17:10

SuperStar

SuperStar

Inlägg: 38

Kör med föräldrarnas bil

Jag har en liten enskild firma och kör en del med föräldrarnas bil för att leverera varor och göra inköp mm. Hittills har jag betalat bensin mm ur min egen plånbok men då verksamheten nu börjat växa börjar det röra sig om lite pengar.

Jag har förstått att man kan göra att ett schablon avdrag på 18,5 kr/mil man kör, men hur gör jag detta? Är det något som görs i deklarationen eller i den löpande bokföringen?
Är det bara att köpa sig en körjournal och anteckna alla företagsresor och börja räkna?

/Alex

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2008-07-04, kl 15:08

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

För du en körjournal och bokför avdraget månadsvis exempelvis på något 561x konto i D och motkontera som en egen insättning i K.

Vismaspcs har en enkel körjournal som du kan ladda hem

http://www.google.com/search?q=K%C3%B6rjournal&rls=com.microsoft:sv:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2008-07-04, kl 23:20

SuperStar

SuperStar

Inlägg: 38

Är detta allt man behöver göra? Avdraget ska inte förrans in på deklarationen någonstans?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2008-07-05, kl 15:03

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Ja antingen drar man av kostnaden löpande i bokföringen eller så gör man ett avdrag på NE blanketten i ruta R16.

Du ska dessutom uppge hur mycket bilkostnader du dragit av under övriga upplysningar på NE ruta 76.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat