Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Vilka kostnader får jag dra av? (några exempel)

Inlägg 1 av 8

2006-09-28, kl 18:47

SuperStar

SuperStar

Inlägg: 38

Vilka kostnader får jag dra av? (några exempel)

Jag driver en liten enskild firma vid sidan av mina studier. Vad har jag rätt att dra av i följande fall?

Jag har en dator som jag köpt innan jag startade verksammheten. Har jag rätt att nu i efterhand dra av någon del av kostnaden? Datorn använder jag i stor utsträkning i mitt företagande, lika så skrivare och andra "tillbehör".

Har jag rätt att dra av någon del av internetabonemanget? Jag är helt beroende av det för att kunna tjäna några pengar. Dom är ju griniga med telefonabonemanget, så man blir ju osäker.

Jag bor i en etta (~25-30 kvm), men har trotts detta avsatt en del av ytan åt ett litet lager. Kan jag dra av något av min hyra?

 Jag har köpt en sak av en privatperson över internet, fick därför inget kvitto. Hur gör jag för att dra av denna kostnad? Får jag göra det överhuvud taget?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2006-10-06, kl 23:22

SuperStar

SuperStar

Inlägg: 38

Ingen som vet? :(

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2006-10-07, kl 10:07

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Datorn. Om det är en dator som du använder i företaget så kan den dras. Men det finns några saker.

Skatteverket (enligt en dragning som jag var på) godkänner inte avdrag om den inköptes mer än 2 månader före start av företaget.

Om den kostade mer än 5000:- + moms skall den ju tas upp som en inventarie. Och sedan avskrivas under ett par år.
Momsen får man tillbaks direkt dock . Priset på 5000:- gäller hela datorn med tillbehör.

Om du inhandlade den mer än 2 månader innan start kan du sälja den till företaget. Dock bör du då beräkna ett ganska lågt värde då datorer tappar mycket i början. Dessutom får du INTE dra momsen då.  Du skriver helt enkelt en spec på sakerna och hur du värderat.

Vad gäller internett abbonemanget så har dom blivit ännu värre där. Det får inte dras av.

Lagret. Vet ej.

Kvitto är nog ett måste.
 
Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2006-10-07, kl 10:50

SuperStar

SuperStar

Inlägg: 38

Finns det någon nackdel att sälja t.ex. datorn till företaget?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2006-10-07, kl 13:22

agsom

agsom

Inlägg: 8

Du kan dra av datorn, även om den är köpt sen tidigare men tidigast ett år innan du fick F-skattsedel (eller FA-skatt) så även momsen, om det är nödvändigt med dator i din firma. Det finns vissa bestämmelser när kan man skriva av en dator direkt, sånt är t ex reklambyråer, IT-företag e.d. annars det är 3 år som gäller. Däremot du kan dra av skrivare, modem och annat som är s a s  "handgripliga" dessa heter förbrukningsinventarier men du kan inte dra av förbrukningsmaterial, inte vad du köpt in INNAN du fick F-skattsedel och blivit momsregistrerad.Jag har bokföringsbyrå och drar av bredband till mina klienter för de behöver det för att kommunicera med mig. Jag t ex skickar fakturor via mail - fakturorna sparar jag som PDF-file.När det gäller privatköp: du kan dra av det ocksådock ingen moms, men du måste ha kvitto. Du får be den som du köpt grejen utav att skriva ett kvitto med personnumer! Människan drabbas inte av någon skatt om det inte är över en viss summa. Tänk på det, man kan sälja sin bil privat också.Man kan säga så här: du kan dra av alla kostnader som genererar inkomster. Det viktiga är att du har kvitto (skrivet kvitto för köp över 200 kr med ditt företagsnamn), och att du kan förklara ev för Skv varför behöver du den grejsen.Om du har bra argument då "köper" Skv ditt avdrag.Lycka till!

agsom

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2006-10-07, kl 22:27

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Detta med datorn har det varit mycket snack om på Skatteverket dom gånger jag varit där. Och granskaran har varje gång varit stenhård med att dom bara godkänner en dator som köpts dom senaste månaderna. 

Även internet abonemanget har dom slagit ner på nu. Då dom flesta hushåll idag har ett bredband så antas det som  privat om man har det i hemmet när företaget ligger där. Ev kan avdrag godkännas om man har 2 bredband. 
Och detta verkar vara det som dom kommer att slå ner på just i årets deklaration. Så det finns ju risk att många får ett brev den närmaste tiden då granskningen inte är klar än.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2006-10-07, kl 22:38

username

Lars
Kuusiniemi

Inlägg: 43

Hej!
Jag har en del exempel på vad Skatteverket godkänt avdrag för i mitt ekonomnikonsultföretag som öppna yrkanden. Du och även andra får gärna kontakta mig. Jag säljer gärna sådan info till ett billigt pris. Det kan vara väl värt att satsa på sådan info. Det kan gälla lokalkostnader, personalrepresentation m m. Jag driver en enskild näringsverksamhet.

Mejla gärna till [email protected]  Ni kan också nå mig via nätverket på startaeget.se.
Mvh
Lars Kuusiniemi

LK

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2006-10-07, kl 23:03

agsom

agsom

Inlägg: 8

Det beror alltid på: hur bra kontakter du får med den på Skv som ev granskar dig. Jag har fått genom avdrag för mina klienter genom att argumentera rätt.Om du kan bevisa att just den saken är livsnödvändigt för att du ska kunna generera intäkter i din firma då godkänns avdraget. Det viktiga är att du skall inte gömma bakom något skumt, på fel konto t ex eller under fel namn.Viktigt är det oxå att grejen står på din firma, alltså inget kassakvitto över 200 kr (fast de ser mellan fingrarna upp till 500) att säljaren är momsregistrerad och det står klart och tydligt även på kvitto/faktura vad är det du köper.

agsom

Inläggets betyg
Svara Svara med citat