Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Skriva av dator

Inlägg 1 av 5

2008-12-29, kl 16:09

SuperStar

SuperStar

Inlägg: 38

Skriva av dator

Jag har köpt en dator för 8900 kr ink. moms ska användas i min enskilda firma. Eftersom varan kostar mer än 5000 kr ex. moms antar jag att den måste skrivas av under några år. Detta har jag aldrig gjort förrut. Hur ska jag kontera? Hur mycket får jag skriva av med per år? Får jag dra av hela momsen på en gång?

Jag har hört att jag bör ställa upp en inventarie lista där jag noterar anskaffningsvärde och kvarvarande värde efter avskrivning.

Tacksamm för svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2008-12-30, kl 17:05

SuperStar

SuperStar

Inlägg: 38

Tack för ditt uttömmande svar!

Finns det något krav på inventarielista? Nu tänker jag i och för sig skriva en ändå.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2008-12-30, kl 20:10

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368



Inlägg 4 av 5

2009-01-10, kl 18:20

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

I år är ett halvt basbelopp som gäller för direktavskrivning. [email protected]  start av företag i Sverige och lettland samt ekonomistyrning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2009-01-10, kl 18:45

username

Örjan
Toräng

Inlägg: 2


Finns det något krav på inventarielista? Nu tänker jag i och för sig skriva en ändå.





"Någon förteckning behöver inte upprättas om företaget endast har ett fåtal anläggningstillgångar och den löpande bokföringen är organiserad så att man redan av den kan få en tillfredsställande kontroll och överblick över tillgångarna."

enl. http://www.bfn.se/REDOVISNING/VAG/VL06-1-enskilda.pdf

Inläggets betyg
Svara Svara med citat