Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Kosmetisk produkt, tillstånd?

Inlägg 1 av 4

2008-03-19, kl 17:09

SuperStar

SuperStar

Inlägg: 38

Kosmetisk produkt, tillstånd?

Jag funderar på att börja distribuera en ny kosmetisk produkt från USA i Sverige.
 
Tillverkaren har nu börjat yra om att importtillstånd behövs och att man måste göra tester för att det ska vara lagligt att sälja varorna i Sverige. Kan detta verkligen stämma? Jag har svårt att tro att alla kosmetiska produkter har testats innan de börjar säljas i Sverige...

Jag anatar att det är innehållet som ska analyseras och se så att CE kravet mm uppfylls. Någon som vet vad ett sådant produkttest kan kosta?

  



Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2008-03-19, kl 17:19

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det enklaste är at låta han stå för kostnader som uppstår innan försäljning.samt ansvara för produkten.

[email protected] start av företag i Sverige och Lettland samt ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2008-03-21, kl 10:30

SuperStar

SuperStar

Inlägg: 38

Nu verkar det tyvärr inte möjligt, vill jag sälja varan i Sverige så måste jag testa den. Dock säljs den redan i England och andra eu länder, så jag förstår inte riktigt varför jag skulle behöva testa den i Sverige... 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2008-03-21, kl 11:09

username

Åsa
Lindstrand

Inlägg: 17

Läkemedelsverket har information om detta.
Kolla deras sida för att läsa mer.

Mvh Åsa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat