Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Startar enskild firma

Inlägg 1 av 6

2006-12-02, kl 20:04

Gihgknn

Gihgknn

Inlägg: 26

Startar enskild firma

Jag ska starta ett städföretag efter nyår. Jag har lämnat in F-skattesedeln(enskild firma). Men jag har några frågor:

1) Rent generellt så om jag vill ta ut 10000 i lön så måste jag tjäna hur mycket med moms och innan skatt? hur räknar man? (*0.75*0,67???) med 33 % i skatt om man räknar så.

2) Ska man skaffa ett företagskonto och ge kredit i 30 dagar? kostar det något? och hur påträngande får man vara vid utebliven betalning?

3) Vad händer om man har städat t.ex en utflytt korrekt och en kund klagar? vem har rätt? ska man ta in en annan person för bedömning?

4) avdrag? har hört talas om att man kan göra avdrag för det och det men vad gör man avdrag dför? utgifter? vid köp av en företagsbil?

5) om jag behöver hjälp kan jag bara ta in en extra personal vid några tillfällen och betala skatt eller måste jag först skaffa F-A? Lite jobbigt om det blir akut.

6) jag har en uppskattad inkomst på 10000. jag kommer att tjäna mer men kan jag bara t.ex lägga undan c:a 55% av inkomsten på ett konto för att senare att betala skatter?

7) om något händer, jag har dragit av fel eller om man har tabbat sig med något. vad händer? flyger F-skatten direkt eller får man en varning? 

8) jag har bestämt namn på företaget. Vart hittar man om namnet redan är skyddat i den region jag ska vara i? vad händer om jag tar det namnet och sen kommer en kille och säger att det är hans. stämmer han mig då eller nåt?

Jjj

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2006-12-04, kl 10:28

Gihgknn

Gihgknn

Inlägg: 26

Kom på en fråga till.

Vart vänder man sig för att skapa en logga? Man kan kanske gå till en reklam firma eller nåt men det kostar säkert massor med 1000 lappar. Kan man kontakta en privat person som kan rita på datorn och ge den lön? bara för det uppdraget? 

Jjj

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2006-12-05, kl 14:51

username

Kalle
Andersson

Inlägg: 2

Det enklaste är ju att göra din egen logga i Photoshop eller nåt liknande. Det är enklare än vad man tror och känns ju lite onödigt att spendera  tusentals kronor på en logga i uppstarten av företaget. finns ju andra hål att stoppa dom i känns det som.
En annan sak du kan göra är ju att vända dig till personer som utbildar sig till grafiska designers eller liknande. dom tar sig nog an såan här jobb med glädje under sin utbildning.

Väl Mött!
Kalle Andersson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2006-12-05, kl 19:18

username

Medlem
#15793

Inlägg: 1

Citat:

Ursprungligen postat av: Kalle

Det enklaste är ju att göra din egen logga i Photoshop eller nåt liknande. Det är enklare än vad man tror och känns ju lite onödigt att spendera  tusentals kronor på en logga i uppstarten av företaget. finns ju andra hål att stoppa dom i känns det som.
En annan sak du kan göra är ju att vända dig till personer som utbildar sig till grafiska designers eller liknande. dom tar sig nog an såan här jobb med glädje under sin utbildning.



Fast å andra sidan så kostar ju en licens till Photoshop några tusen det också.

/c

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2006-12-05, kl 20:55

antonio

antonio

Inlägg: 240

Uppenbarligen är det inte möjligt att insförskaffa photoshop på något annat sätt heller ;)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-12-06, kl 11:08

AdamC

AdamC

Inlägg: 1

Hej Rickard!



Svar på frågan om logotyp:



Att sätta sig ner och göra sin egen logotyp är något jag avråder ifrån.
Att göra sin egen logotyp fungerar oftast bara i de fallen då du är
duktig på att formge och använda programmen. En logotyp är ju inte bara
en symbol eller en text utan skall betyda så mycket mer, den skall ju
spegla hela din verksamhet.

Det är mycket viktigt att man ser ut som en
trovärdig partner inom sin bransch. Att man har en logotyp som sticker ut
gör att folk kommer ihåg just DITT företag.



Är det inte bättre att du lägger din tid på att t.ex. hitta kunder
så  att du får in pengar och anlita proffissionella formgivare som
gör så att ditt företag syns på rätt sätt.

T.ex. så lägger vi ut vår bokföring på en revisor eftersom vi själva
inte har tid med det, och vi vet att det blir perfekt gjort. Tiden vi
vinner på det, vinner vi nya kunder. :)



Om du nu ändå skulle göra din logotyp själv skall du inte göra den i
Photoshop utan i Illustrator. Detta för att i illustrator jobbar man
med objektgrafik vilket gör att man kan dra upp/ner bilden/objektet hur
mycket som helst t ex till stora skyltar, små pennor m.m...

I photoshop jobbar man med pixelgrafik (samma som med fotografier) I
bilden finns det alltså en bestämd mängd pixlar och drar du upp bilden
för mycket blir det för lite pixlar på ytan vilket gör bilden oskarp.

Men som sagt så var det det där med licensen. En licens kostar lika mycket som att anlita en bra reklambyrå.



Syns du inte, finns du inte är ett uttryck som stämmer bättre än man
tror... Jag tycker verkligen att du skall ta kontakt en
reklambyrå/formgivare så att du får en logotyp och profil som speglar
din verksamhet och gör att du ser ut som en partner som man kan lita på.



Vi skulle gärna vilja ha ett förutsättningslöst möte med dig och se hur vi kan hjälpa dig att synas.





Ha en fortsatt trevlig dag.

Hör av dig om du är intresserad.



Med vänliga hälsningar



Adam Claeson · Grafisk formgivare/AD

031-707 46 40

0703-66 27 38

[email protected]

www.kraxdesign.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat