Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Avdrag, varför?

Inlägg 1 av 5

2004-08-05, kl 20:56

username

Christoffer
Stenström

Inlägg: 6

Avdrag, varför?

Hej
jag undrar
1. varför man egentligen har funktionen "avdrag". Om jag har fattat detta rätt så är det bara lite bokföringsteknik och ingen egentlig skillnad på kostnaden för ett företag, eller?

2. Vad händer med en vinst i olika bolag, måste vinsten beskattas eller kan man ducka den skatten? vad skiljer i de olika bolagsformerna? Kan man ha pengar i företag bara liggande på ett konto år från år osv. utan att de behöver beskattas varje år, ex. som ett investeringskonto av något slag?

3. Tipps på hur man får bra avtal med post & logistiksfirmor vad det gäller frakt+försäkring över atlanten? Är det någon som får/skickar paket (ca 10 - 100 kg) över atlanten, vad ger ni isf, vilket bolag har ni?

Tacksam för svar på mina allmänt novisa frågor!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2004-08-05, kl 22:03

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Varje års vinst beskattas. Man gör naturligtvis så mycket avsättningar man kan i ex periodiseringsfonder, expansionsmedelsfonder och överavskrivningar innan man kommer fram till det beskattningsbara resultatet. Peridiseringsfonden är alltid 25% eller 30% av det beskattningsbara resultatet övriga är också avhängiga av andra faktorer. Det som sätts av i periodiseringsfond ett år måste tas fram till beskattning inom sex år. Har man ett förlustår löser man upp fonden det året och slipper på så vis skatta för pengarna. Ett aktiebolag som är ett eget skattesubjekt skattar för vinsten som blir i bolaget, de pengar du själv tar ut beskattas som lön hos dig och bolaget betalar sociala avgifter på denna lön. Enskild firma och HB beskattas inte själva utan det är ägarna som betalar skatt och soc på resultatet oavsett om pengarna finns kvar i bolaget eller man tagit ut dem. (kan finnas möjlighet till expensionsmedelskatt istället om man inte tagit ut dem och då är skatten 28%).
Fråga 1 måste jag säga att jag inte förstår. Vad menar du för avdrag och vad är "lite bokföringsteknik" för dig? Är det avdrag för moms du tänker på eller är det justeringar i deklarationen med ytterligare kostnadsavdrag än vad man bokfört???

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2004-08-07, kl 21:25

username

Christoffer
Stenström

Inlägg: 6

Ursäkta mig, jag satt i molnen när jag skrev det om avdrag, jag menar såklart avskrivningar. Jag var precis hemkommen från ännu en 10h-dag på jobbet så jag var lite trött..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2004-08-13, kl 14:05

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det är avskrivningen som är en kostnad för företaget, inte inköpet av en inventarie. Det handlar egentligen inte om bokföringsteknik som du säger utan om företagsekonomiska begrepp. Som företagare måste man skilja på begreppen kostnad utgift och utbetalning alt. intäkt inkomst och inbetalning.
Antag att du köper en maskin till ditt företag som kostar 20.000 kronor +moms och skriver ett köpeavtal den 1/8 2004. Den 3/8 får du fakturan och betalar den den 31/8. Maskinen kommer att ha en ekonomisk livslängd på 5 år.
Utgiften uppstår den 1/8 när firman påtar sig kostnaden för maskinen, men här bokförs ingenting. När fakturan kommer bokar du in den som en inventarie = ingen kostnad i företaget. Utbetalningen uppstår den 31/8 när maskinen betalas men detta påverkar inget kostnadskonto. Om maskinen ska hålla i 5 år så ska vart och ett av dessa belastat med 1/5 av inköpspriset. Det är detta som man gör när man avskriver tillgångar, dvs man belastar varje år med så stor del av en inventariers kostnad som företaget förbrukat det året. Det är först när man bokar in denna avskrivning som det bokförs en kostnad i företaget. Rent företagsekonomiskt så är det ju så att kostnaden = förbrukningen = slitaget= sker löpande under året men man brukar åtminstone i mindre företag inte bokföra detta mer än en gång per år isamband med bokslutet

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2004-09-17, kl 00:04

Stefan

Stefan

Inlägg: 84

Jag kom på följande analogi angående avdrag och avskrivningar:

Grundregeln är att materiel och annat som behövs för att driva företaget är en kostnad som minskar vinsten, och inte behövs beskattas.

Anta att du skriver böcker. För detta behöver du en blyertspenna, som med tiden förbrukas när man vässar den. Tillslut har den tagit slut, den är förbrukad, och du köper en ny.

Köper du den billiga pennan som håller några månader så har förbrukningen skett under räkenskapsåret och kostnaden bokförs därmed samma år.

Köper du istället den dyra pennan för 12.000kr som håller i fyra år, så skulle det bli svårare att ha koll på företagets ekonomi. Ena året kanske företaget går back pga stora kostnader, andra år går det plus mycket.

Därför drar man av den beräknade värdeminskningen varje år. I vårt fall så får man dra av 3.000 (en fjärdedel) varje år, motsvarande av vad som vässas av pennan.

Kostnaden fördelas på fyra år eftersom det är så länge den har något värde. I teorin skulle företaget kunna sälja pennan efter två år och istället ha en pengabehållning på 6.000kr.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat