Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring av betald faktura

Inlägg 1 av 6

2006-12-24, kl 11:50

username

Medlem
#43671

Inlägg: 6

Bokföring av betald faktura

Hej!

Jag undrar om det är någon vänlig själ som kan hjälpa mig med hur jag ska bokföra en faktura jag fått betalt för (min första). Jag bokför nämligen enligt kontantmetoden vilket ju innebär att jag inte bokför fakturan när jag skickar den utan endast när den betalas. Men vilket konto är det då. Kundfordran? Försäljning av tjänst eller annat? Den dagen jag utfört tjänsten, ska jag inte bokföra något då?
Tacksam för svar!

MVH Anita T


Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2006-12-26, kl 20:27

stifor

stifor

Inlägg: 386

Debet tex 1920 Plusgiro, 1930 Bankkonto 1000 kr
Kredit tex 3041 Försäljning av momspliktig tjänst 800 kr
Kredit tex 2611 Utgående moms 25% 200 kr

Bokför du enligt kontantmetoden ska du inte bokföra något förrän den dagen du får betalt.

Sådant som är fakturerat över boklutsdagen (vanligen 31/12) ska du däremot bokföra som Debet Kundfordring (konto 1510) på det gamla året och när du sedan får betalt efter bokslutsdagen på det nya året bokföra beloppet som Kredit Kundfordring och Debet Plusgiro, Bankkonto eller liknande.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2006-12-27, kl 18:06

username

Medlem
#43671

Inlägg: 6

Tack så mycket för hjälpen!

Med vänlig hälning

Anita

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2009-01-22, kl 22:46

username

Medlem
#52620

Inlägg: 32

Har en fråga även jag rörande bokföring av betald faktura när det gäller kontant metoden så postar den här ist för att skapa en ny tråd.
Håller på att försöka lära mig ett enkelt bokförings/fakturerings program som heter Efredo.
Mitt problem är att när jag skapar en faktura och väljer att inte bokföra den direkt(ska bokföra enligt kontant metoden) så hamnar den under "fakturor/kvitton" när betalning inkommit till mig så går jag in där och trycker på bokför..
Det är nu det konstiga börjar (eller så är det jag inte som fattar):
Då hamnar fakturan under kundfodringar. där jag kan gå in och skriva in inbetalt belopp.
Sen trycker jag på spara...
Då händer inte så mycket alls.
Fakturan ligger kvar under obetalda kundfodringar...
Antar då att den inte är bokförd som betald.
Kanske egentligen skulle posta denna fråga till supporten för programmet men tänkte om någon här har använt samma program och vet vad jag gör för fel.
Tack på förhand.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2009-01-23, kl 09:43

stifor

stifor

Inlägg: 386

Hej Sebastian,

Det som du beskriver är att du bokförde fakturan som att du använder faktureringsmetoden (alltså att du Debet-bokför den som en kundfordran).

Det du vill göra är att bokföra den som betald på en gång (kontantmetoden) och då ska du på Debetsidan bokföra den på konto 1920, 1930 eller liknande istället för konto 1510.

Genom att i eFRedo i formuläret för Fakturauppgifter för aktuell verksamhet markera "Bokföring enligt Kontantmetoden", så kommer du själv att få ange vilket konto som betalningen hamnar i (dvs Kundfordran är inte förvalt Debet-konto).

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2009-01-23, kl 17:47

username

Medlem
#52620

Inlägg: 32



Stig Forsberg:


Hej Sebastian,

Det som du beskriver är att du bokförde fakturan som att du använder faktureringsmetoden (alltså att du Debet-bokför den som en kundfordran).

Det du vill göra är att bokföra den som betald på en gång (kontantmetoden) och då ska du på Debetsidan bokföra den på konto 1920, 1930 eller liknande istället för konto 1510.

Genom att i eFRedo i formuläret för Fakturauppgifter för aktuell verksamhet markera "Bokföring enligt Kontantmetoden", så kommer du själv att få ange vilket konto som betalningen hamnar i (dvs Kundfordran är inte förvalt Debet-konto).

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu






Tack för svaret!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat